Potrivit Inc, în vreme ce poziția de CIO nu a primit o atenție foarte mare din partea companiilor în ultimii ani, aceasta a început să capete o reputație mai mare de când Prințul Harry a fost angajat ca CIO de către BetterUp.

Axios a declarat că „afacerilor li se cere din ce în ce mai mult să salveze societatea” în prezent, întrucât mulți oameni se încred mai degrabă în companii, decât în ONG-uri sau guverne.

Potrivit lui Tom Dawkins, co-fondator al StartSomeGood, „impactul trebuie să fie o lentilă, nu o categorie.”

Responsabilitățile CIO-ului nu sunt încă bine definite, întrucât poziția este destul de nouă, însă unele dintre ele sunt destul de evidente, iar una dintre acestea este responsabilitatea socială a corporațiilor.

În acest caz, atât elementele de CSR, cât și cele de ESG pot fi incluse ca responsabilitate a CIO-ului, iar el/ea va trebui să se asigure că aceste elemente sunt integrate cu strategia companiei.

De asemenea, el/ea trebuie să facă în așa fel încât toți liderii companiei să cunoască elementele de ESG și CSR atunci când pun la punct strategiile legate de branding și finanțări.

Rezolvarea potențialelor conflicte etice poate fi, de asemenea, considerată ca fiind activitatea CIO-ului, din moment ce multe companii nu au un mecanism bine pus la punct prin care să echilibreze lucruri precum oportunitatea financiară și impactul acesteia asupra mediului înconjurător.

Directorul financiar (CFO) poate determina beneficiile financiare și poate optimiza acțiunile în direcția respectivă, însă CIO-ul are rolul de a evalua impactul operațiunilor respective.

În vreme ce acest lucru nu înseamnă că deciziile vor fi luate automat în baza impactului, acest lucru ar trebui să însemne că impactul va fi luat mai în serios în discuțiile decizionale.

Stabilirea valorilor și răspândirea scopului pot fi elemente foarte importante ale unei afaceri de care se poate ocupa CIO-ul.

Matthew McCarthy, CEO la Ben and Jerry's, a consideră că firmele trebuie să aibă scopuri și să le prezinte. În viziunea lui, ele pot fi orice, „dar nu pot fi nimic.”

Cercetătorii au determinat că, după uciderea lui George Floyd în 2020, multe companii au postat rapid reacții pe social media, însă la un an după aceea, nu a existat nicio corelare între „discuțiile despre diversitate rasială în declarații și diversitatea rasială” din consiliile companiilor.

Rolul CIO-ului în această direcție este de a se asigura că vorbele sunt urmate de fapte în cadrul companiei. El/ea va transmite mai departe scopul și valorile companiei între angajați, asigurându-se că aceștia vor devine parte a misiunii.

Acestea sunt doar câteva dintre elementele prin care CIO-ul poate îmbunătăți impactul companiei pentru care lucrează, fie că acesta este social sau de mediu.

Devine tot mai evident faptul că firmele trebuie să ia mai în serios acest post dacă vor ca misiunea, obiectivele, declarațiile și acțiunile lor să lucreze împreună pentru a le aduce succesul și pentru a le permite să aibă impactul social și de mediu pe care și-l doresc.