Literația încă reprezintă o provocare pentru o parte semnificativă din populația globală. În comunitățile defavorizate, aceste provocări se simt și mai acut.

La începutul anului școlar 2022-2023, rezultatele evaluărilor Teach for Romania arătau că 5 din 10 elevi din clasele Teach for Romania au un nivel nefuncțional al alfabetizării iar în majoritatea claselor Teach for Romania, indiferent de anul de studiu, există cel puțin un copil cu grave lipsuri de scris-citit, care are nevoie de intervenție remedială.

Aceste evaluări interne sunt confirmate de studiile internaționale - testele PISA arată ca aproximativ 5 din 10 copii de 15 ani din România suferă de analfabetism funcțional. O testare realizată de partenerii de la Fundația Noi Orizonturi remarcă faptul că jumătate dintre copiii din mediul rural au provocări semnificative de scris-citit la terminarea școlii primare.

”Ca urmare a acestor evaluări, am implementat cea mai riguroasă intervenție de literație din istoria organizației și, din cercetările noastre, din întregul sistem de învățământ public din România, concentrându-ne eforturile atât pe soluții remediale de adresare a nevoilor copiilor cu decalaje grave, cât și punerea unor baze sănătoase în primii ani de școală, și pregătirea cadrelor didactice de a lucra cu elevii lor la dezvoltarea literației, indiferent de clasa și materia pe care o predau. Indicatorul la care ne raportăm este progresul elevului. La finalul anului școlar 2022-2023, 8 din 10 copii au reușit să treacă din zona de literație nefuncțională la alfabetizare funcțională. Modelul de intervenție pe care l-am testat în școli din întreaga țară este unul integrat – cu instrumente specifice de evaluare, formare pentru profesori, mentorat și exemple de bune practici, resurse adaptate. Modelul a fost testat alături de sute de profesori din programul Teach for Romania, iar acum ne propunem să îl testăm la nivel de școală și în afara comunității de profesori Teach for Romania”, spun reprezentanții Tech for Romania.

”Lansăm „Caravana Literației”, un proiect ambițios de literație, în care ne vom concentra eforturile pentru a susține copiii din 9 școli publice din comunități vulnerabile să facă progrese semnificative la scris și citit, una dintre cele mai mari provocări ale sistemului de învățământ public. Scopul principal al proiectului este de a oferi copiilor acces la resurse educaționale de calitate, de a ne asigura că toți copiii din școală au o fundație solidă de literație și de a stimula pasiunea pentru lectură, construind astfel o bază solidă pentru dezvoltarea lor pe termen lung”, declară” Iuliana Pielmuș, Director Executiv, Teach for Romania.

Pe lângă formarea profesorilor din cele 9 școli selectate din județele Bacău, Brașov, Cluj, Constanța, Galați, Prahova și Vâlcea, proiectul vizează investiții în infrastructura școlară și formarea părinților în cadrul unor ateliere dedicate prin intermediul cărora aceștia vor învăța cum să vorbească cu copiii lor, ce să citească împreună, ce activități să facă pentru dezvoltarea literației.

Principalele obiective ale proiectului includ:

  • Dotarea a cel puțin 7 școli cu un laborator de literație.
  • Furnizarea de materiale didactice și cărți adecvate vârstei, în funcție de nevoile specifice ale fiecărei școli implicate.
  • Formarea cadrelor didactice pentru a evalua nivelul copiilor, a construi plan de intervenție pentru recuperarea decalajelor de citit-scris și monitorizarea lor.
  • Sprijin mentoral profesorilor din cele 10 școli pentru a aplica instrumentele și resursele oferite de Teach for Romania.
  • Organizarea de ateliere interactive pentru profesorii și părinții din fiecare școală pentru a încuraja participarea activă și a transforma procesul de învățare într-o experiență captivantă.
  • Continuarea activităților și în perioada vacanței școlare de vară prin organizarea unor școli de vară pentru dezvoltarea competențelor de citit-scris în cele 9 școli partenere în Caravana literației.

Cu sprijinul PEPCO, echipa Tech for Romania își propune ca în următoarele luni să lucreze cu cel puțin 100 de profesori generând plus-valoare pentru cel puțin 300 de părinți și 1000 de copii, inclusiv minimum 100 de copii cu grave decalaje de scris-citit. În plus, își propun să organizeze școli de vară de literație pentru cel puțin 100 de copii.

De ce este importantă literația la vârste fragede?

Dezvoltarea abilităților de literație la vârste fragede este esențială pentru formarea unei societăți prospere și informate. Copiii care posedă competențe solide de scris-citit au șanse mai mari de a reuși în școală și în viață.

Prin intermediul proiectului „Caravana Literației”, Teach for Romania și PEPCO România se angajează să contribuie la schimbarea actualului peisaj al nivelului de literație în țara noastră și să ofere șansă fiecărui copil să își exploreze potențialul maxim.

Teach for Romania este o organizație non-guvernamentală, care de 10 ani recrutează și pregătește oameni valoroși să devină profesori și învățători în școlile publice din România, pornind de la cele mai dificile comunități

În anul școlar 2023-2024, 146 de cadre didactice fac parte din program și predau în 123 școli din 22 de județe.