Motum este o aplicație creată de o echipă de tineri din România prin care poți să vezi traseul tău în oraș - spre muncă sau spre facultate - și ți se oferă variante alternative de transport. Pentru faptul că folosești altceva decât mașina personală primești beneficii și reduceri de la branduri.

Motum a început relativ întâmplător, cu o temă la un concurs de Smart Mobility la care au participat o parte dintre cofondatori.

„Am venit cu o soluție simplă, ușor de adoptat și care să fie scalabilă”, își amintește Daniel Mănăsescu începuturile Motum. Astăzi Motum este un companion care te învață cum să circuli mai sustenabil.

Ce face Motum astăzi?

Astăzi Motum este un ghid, un partener prin care poți să-ți descoperi drumul în oraș.

„Ai posibilitatea de a căuta o destinație și îți dăm trei variante de transport. Ori mergi pe jos, bicicletă sau trotinetă, dar și transport public. Vezi cât dioxid de carbon salvezi pentru fiecare alternativă. La finalul călătoriei primești puncte corespunzătoare reducerii amprentei de carbon”, explică Alexandra Voinea, cofondatoare Motum și participantă la tabăra Startup Elites, organizată de start-up.ro.

După ce utilizatorii adună puncte, ei pot să se ducă în marketplace-ul aplicației și să achiziționeze lucruri de la parteneri cu reduceri.

„Am adăugat zona de gamification prin care ai un clasament în aplicație și poți lupta cu prietenii tăi pentru a vedea cine a salvat cel mai mult CO2”, mai spune Alexandra.

Dacă acum Motum e un ghid, pe viitor românii vor să facă o aplicație care să incorporeze toate mijloacele de transport terestre, mai puțin mașina personală, atât intraurban și extraurban. Tehnic, cu Motum vei putea să ajungi de la București la Madrid folosind doar mijloace alternative, inclusiv smart ticketing, prin care utilizatorii să cumpere bilete din aplicație.

Motum este la început și aplicația este în Google Play și Apple Store. Pentru faza de testare Motum a ajuns la peste 400 de utilizatori care încearcă ultimele feature-uri.

Pentru faza următoare a dezvoltării, aplicația se va transforma dintr-un ghid și va integra mijloace de transport în comun, închiriere de biciclete și trotinete, dar au în plan și o integrare cu primăriile.

Branduri care oferă reduceri pentru că ești verde

Cu ajutorul Motum, brandurile partenere pot oferi reduceri. Punctele utilizatorilor se transformă în bani. „Avem parteneri care oferă 10 lei la comenzi de 75 de lei, alții reduceri de 20% pentru anumite produse”, explică Alexandra modul de funcționare al Motum.

Majoritatea brandurilor cu care colaborează sunt business-uri locale mici, Motum oferindu-le promovare pentru aceste reduceri.

„În aplicația noastră aducem atât oameni cu un comportament mai sustenabil, dar îi reeducăm și pe cei care nu sunt sustenabili prin ofertele pe care le punem în față”, mai spune cofondatoarea Motum.

Pentru branduri avantajul e că ajung la un nou public, dar se și prezintă drept o companie sustenabilă.

Discuții cu fonduri de investiții, dar și cu mai multe companii

Daniel Mănăsescu explică faptul că Motum are în plan și dezvoltarea de parteneriate cu unele companii mari. Acestea pot oferi angajaților o metodă de engagement și oferte suplimentare dacă folosesc Motum. În plus, e și o metodă de employer branding.

„Vrem să oferim acest tool de sustenabilitate către companii, pentru a monitoriza și reduce amprenta lor de carbon, cel puțin pe partea de navetă spre birou”, spune și Alexandra Voinea.

„Am început un pilot cu o companie mare și avem câteva pe care urmează să le integrăm. Dincolo de employee engagement, Motum poate fi o unealtă pentru ei să monitorizeze amprenta de carbon și să-i ajute în raportul de sustenabilitate al firmei”, adaugă Voinea. Astfel, companiile nu mai pot echilibra amprenta de carbon doar prin plantarea de copaci, ci și prin acțiuni eficiente cu ajutorul angajaților.

Pentru perioada următoare, dincolo de adăugarea de feature-uri, Motum vrea să atragă și o investiție de la business angels sau de la fonduri.

Momentan au luat un grant norvegian de 70.000 de euro care-i ajută să se dezvolte și să mărească echipa, iar investiția de la un fond ar trebui să vină în trimestrul al treilea al acestui an.