Scopul este de a spori eficiența în cadrul sectorului, pentru ca acesta să contribuie la obiectivul de reducere cu 90 % a emisiilor generate de transporturi până în 2050, așa cum se prevede în Pactul verde european, permițând în același timp pieței unice a UE să își continue creșterea.

Transport mai eficient pe căi ferate

Construcția căilor ferate este costisitoare, iar acestea sunt din ce în ce mai congestionate în UE. Regulamentul propus va optimiza utilizarea acestora, va îmbunătăți coordonarea transfrontalieră, va spori punctualitatea și fiabilitatea și, în cele din urmă, va atrage mai multe companii de transport de marfă către transportul feroviar. Călătorii vor beneficia de servicii feroviare suplimentare, deoarece capacitatea rețelei va fi mai bine utilizată, ceea ce va avea un impact pozitiv asupra serviciilor transfrontaliere, permițând, printre altele, conexiuni mai frecvente și rezervarea mai timpurie a biletelor.

Normele actuale privind gestionarea capacității sunt stabilite anual, la nivel național și manual. Acest lucru nu favorizează traficul transfrontalier (aproximativ 50 % din transporturile feroviare de marfă traversează frontierele); abordarea fragmentată duce la întârzieri la frontiere, care, la rândul lor, împiedică funcționarea pieței unice. Întârzierile din cauza congestiilor provocate de activitățile de întreținere necoordonate sunt, de asemenea, frecvente.

Propunerea de regulament privind utilizarea capacităților de infrastructură feroviară în spațiul feroviar unic european prezentată de oficiali se bazează pe proiectul de revizuire a graficelor de circulație desfășurat de sector. Scopul este de a răspunde mai bine diferitelor nevoi ale sectorului feroviar: orare stabile și rezervări anticipate de bilete pentru serviciile de transport de călători, precum și curse flexibile adaptate la lanțurile de aprovizionare „exact la timp” pentru expeditorii de mărfuri.

Noi stimulente pentru utilizarea camioanelor cu emisii scăzute

Peste 50 % din mărfuri sunt transportate pe cale rutieră în UE (cifre din 2020), iar acest mod de transport are o contribuție majoră la emisiile de gaze cu efect de seră. Actuala Directivă privind greutatea și dimensiunile stabilește greutatea, lungimea, lățimea și înălțimea maxime pentru vehiculele grele. Propunerea recentă revizuiește aceste norme pentru a permite o greutate suplimentară pentru vehiculele care utilizează tehnologii cu emisii zero, deoarece acestea tind să crească greutatea unui vehicul.

Acest lucru va stimula adoptarea unor vehicule și tehnologii mai curate. Odată ce tehnologia se va dezvolta și sistemele de propulsie cu emisii zero vor deveni mai ușoare, inclusiv prin utilizarea unor dispozitive și cabine aerodinamice, vehiculele mai curate vor beneficia de o sarcină utilă suplimentară în comparație cu camioanele convenționale.

Se va încuraja, de asemenea, adoptarea unor cabine mai aerodinamice și a altor dispozitive de economisire a energiei, nu numai pentru îmbunătățirea confortului și a siguranței conducătorului auto, ci și pentru creșterea eficienței grupurilor motopropulsoare (mecanismul care transmite puterea de la motor pentru deplasarea vehiculului) cu emisii zero.

Propunerea va clarifica, de asemenea, utilizarea în traficul transfrontalier, în anumite condiții, a unor vehicule mai grele și mai lungi, care sunt permise în prezent în unele state membre. Ea va clarifica faptul că statele membre care permit sistemele modulare europene (EMS) pe teritoriile lor vor putea să le utilizeze și în operațiuni internaționale între statele membre respective care sunt învecinate, fără a fi nevoie de un acord bilateral și fără limitare la trecerea unei singure frontiere. Aceasta înseamnă că aceeași cantitate de marfă poate fi transportată în mai puține călătorii.

Pentru a încuraja transportul intermodal, în cadrul căruia mărfurile sunt transportate utilizând două sau mai multe moduri de transport, dar cu o singură unitate de încărcătură standardizată (cum ar fi o remorcă container), camioanele, remorcile și semiremorcile vor fi autorizate să transporte o greutate suplimentară. Înălțimea suplimentară va facilita, de asemenea, transportul containerelor înalte cu vehicule standard.

Comisia propune o metodologie comună prin care întreprinderile își pot calcula emisiile de gaze cu efect de seră dacă decid să publice aceste informații sau dacă li se solicită să le comunice din motive contractuale. Metodologia propusă se bazează pe standardul ISO/CEN recent adoptat pentru cuantificarea și raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră generate de funcționarea lanțurilor de transport de pasageri și de marfă.

Datele fiabile privind emisiile „de la ușă la ușă” le vor permite operatorilor să își compare serviciile și consumatorilor să facă alegeri în cunoștință de cauză cu privire la opțiunile de transport și de livrare.

Transportul de mărfuri, unul dintre cele mai importante sectoare din UE

Transportul de mărfuri reprezintă coloana vertebrală a pieței unice a UE – el asigură aprovizionarea supermarketurilor, a fabricilor și a farmaciilor și permite întreprinderilor europene să își vândă produsele pe întregul continent și în afara acestuia. Aproximativ 6 milioane de persoane lucrau în sectorul transportului de mărfuri din UE în 2020.

Dar transportul de mărfuri este în același timp responsabil pentru peste 30 % din emisiile de CO2 generate de transporturi. Iar pe măsură ce economia UE se dezvoltă, este probabil ca emisiile să crească dacă nu sunt puse în aplicare măsuri de decarbonizare: se preconizează că transportul de mărfuri va crește cu aproximativ 25 % până în 2030 și cu 50 % până în 2050.

Pachetul de propuneri prezentat face parte dintr-un efort mai amplu de a face mobilitatea și transporturile mai sustenabile. Acesta vine în continuarea componentelor-cheie ale pachetului „Pregătiți pentru 55”, cum ar fi obiectivele sale pentru stațiile de reîncărcare și de realimentare, precum și pentru introducerea combustibililor sustenabili în aviație și în transportul maritim.

Pentru a completa propunerile, Comisia intenționează să revizuiască Directiva privind transporturile combinate în cursul acestei luni. Comisia va lua în considerare posibilitatea de a include o serie de măsuri de reglementare, operaționale și economice pentru a spori competitivitatea transportului intermodal.

Pachetul completează, de asemenea, propunerea Comisiei de a-și actualiza politica privind rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T) prin stimulente și cerințe pentru dezvoltarea infrastructurii și printr-o mai bună integrare a diferitelor moduri de transport în cadrul unui sistem de transport multimodal. Tehnologiile digitale contribuie, la rândul lor, la creșterea eficienței, inclusiv

Sistemul european de management al traficului feroviar și cuplarea automată digitală pentru transportul feroviar, Regulamentul privind informațiile electronice referitoare la transportul de mărfuri și mediul aferent ghișeului unic european în domeniul maritim.

„Ecologizarea transportului de mărfuri” este inițiativa emblematică nr. 4 a Strategiei pentru o mobilitate sustenabilă și inteligentă. Strategia este o foaie de parcurs pentru reducerea emisiilor generate de transporturi cu 90 % până în 2050, așa cum se prevede în Pactul verde european.

Multe dintre etapele strategiei descriu modul în care transportul de mărfuri trebuie să devină mai verde, de exemplu prin dublarea traficului feroviar de marfă până în 2050 sau prin asigurarea faptului că noile vehicule grele au emisii zero până la aceeași dată și că navele maritime cu emisii zero vor fi pregătite pentru lansarea pe piață până în 2030.