Impactul smartphone-urilor asupra mediului

Inclusiv producătorii de smartphone-uri recunosc că smartphone-urile generează o poluare semnificativă. Conform Apple, producerea și folosirea unui singur iPhone 12 (256 GB) eliberează în atmosferă 85 kg de CO2. Producerea constituie 83% din această cantitate, în timp ce folosirea reprezintă 14%, transportul 2% și reciclarea 1%.

Chiar dacă impactul pe care ultimele modele îl au asupra mediului este în principiu mai mic decât la versiunile anterioare (conform Apple, un iPhone 12 eliberează cu 2 kg de CO2 mai puțîn decât un iPhone 11), consecințele asupra planetei rămân semnificative, întrucât impactul nu este limitat doar la emisiile de CO2.

Pericolul WEEE - Waste Electrical and Electronic Equipment (REEE - Risipa echipamentului electric și electronic)

Potrivit Eurostat, cantitatea REEE atinge 12 milioane de tone pe an în Uniunea Europeană. Creșterea potențială este o problemă majoră pentru mediu, întrucât mai puțin de o treime din această cantitate este colectată și depozitată.

REEE este un mix complex de componente care prezintă riscuri majore de sănătate pentru public. Persoanele care trăiesc în apropierea gropilor de gunoi sunt expuse materialelor pe care Națiunile Unite le descriu drept periculoase - precum vaporii de mercur, ce pot cauza leziuni serioase ale creierului.

Extragerea materiei prime

Conform unui studiu condus de Comitetul Economic și Social European, producerea unui smartphone care cântărește doar 164 de grame utilizează 44 kg de materie primă.

ADEME afirmă că mai mult de 70 de materiale sunt necesare construcției unui smartphone. Materii prime precum aur, argint, cupru, beriliu și cobalt sunt folosite pentru a confecționa ecrane și componente electronice. Un număr considerabil de ONG-uri au atras atenția către condițiile de extragere a acestor materiale. Amnesty Internațional avertizează în mod constant publicul că mulți mineri lucrează în minele de cobalt din Congo.

Apariția smartphone-urilor recondiționate

Primele smartphone-uri recondiționate din Europa au apărut în piață acum aproximativ zece ani, datorită pionierului francez Recommerce Group. Conform Que Choisir, între 10 și 15% dintre telefoanele vândute în Franța sunt recondiționate - o piață cu o creștere de 10% pe an.

Pentru a cuceri această piață uriașă, start-up-uri specializate s-au stabilit în toată Europa, iar companiile lider au un lucru în comun: se poziționează drept eco-friendly, câteodată la limita activismului.

Argumentele companiilor din industrie

Potrivit Apple, fabricarea unui iPhone 7 de 32 GB generează 56 kg de CO2. Alegerea aceluiași model, dar recondiționat, economisește producerea a peste 30 kg de CO2. În plus, este nevoie de 44 kg de materie primă pentru a fabrică un dispozitiv nou, față de doar 4 până la 10 kg pentru recondiționarea aceluiași telefon. În cele din urmă, prelungirea duratei de viață a unui smartphone prin recondiționare produce automat mai puține deșeuri.

Jucătorii din industria recondiționării conving noii clienți și cu argumente economice. Telefoanele recondiționate sunt livrate cu o garanție de 6-24 de luni, în stare estetică și de funcționare aproape nouă (sau chiar că nouă, în funcție de calitate) și cu până la 50% mai ieftine.

Trecerea treptată de la o economie consumeristă la o economie circulară

Dacă argumentele ecologice și economice în favoarea smartphone-urilor recondiționate sunt atât de convingătoare, atunci de ce nu sunt evidente pentru mai mulți consumatori?

Poate pentru că mai există încă un ultim obstacol care trebuie depășit pentru telefoanele recondiționate: smartphone-ul că simbol de statut. Pentru mulți consumatori, a deține cel mai recent model este, înainte de toate, o chestiune de imagine. Conștient sau nu, telefonul este adesea văzut că un semn exterior de bogăție, mai ales în Europa de Est.

Cu toate acestea, pe măsură ce trecem de la o economie consumeristă la o economie circulară, mentalitățile consumatorilor se schimbă. Încet, dar sigur, un nou model sistemic, cel al dezvoltării durabile, câștigă teren în toată Europa. În această nouă eră, consumatorii informați nu mai sunt cei care cumpără cel mai nou model de smartphone, ci cei care preferă o versiune anterioară - recondiționată.

Devine recondiționat noul chic? Dacă da, atunci primele cinci litere ale cuvântului smartphone vor căpăta toată semnificația lor.

Grégoire Vigroux este co-fondator și consilier principal la Recommerce Eastern Europe. Compania vinde smartphone-uri recondiționate atât online, cât și în retail.