Savables este un startup care a pornit inițial cu numele de CleverEat și a fost participant la Innovation Labs. Ulterior au fost acceptați în acceleratorul Startup Wise Guys din Estonia, au primit 80.000 de euro investiție și au trecut printr-un rebranding.

Savables vrea să reducă risipa alimentară prin oferirea de meniuri utilizatorilor la prețuri reduse de la restaurantele partenere. Meniurile sunt încărcate în platformă dacă acestea ar expira în curând și pot fi achiziționate de utilizatori dacă ajung la acel restaurant sau fast food. Am discutat cu Rareș Mară despre Savables și drumul din față.

Rebranding și transformare pentru Savables

Am discutat cu Rareș Mară la finalul lunii noiembrie 2022, într-o zi însorită în Timișoara. Savables s-a transformat pentru că li s-a părut un nume mai bun pentru mai multe zone, nu doar mâncare, dar și pentru că au descoperit că e un nume folosit și de un posibil concurent internațional. “Am lansat site-ul web, avem produsul digital unde clienții pot să cumpere surplusul de mâncare de la restaurante și am trecut deja prin procesul de rebranding”, explică Rareș Mară, CEO și cofondator al Savables. Astfel, momentul acesta este ca un restart pentru companie.

Înainte de a lansa site-ul, Rareș și echipa sa au construit o comunitate pe Facebook, cu ajutorul unui grup, unde au adunat peste 12.000 de persoane. ”În luna noiembrie am ajuns la 12 restaurante cu care lucrăm din Timișoara, dar am trecut deja de peste 20 de restaurante și avem 1.000 de utilizatori pe site care pot achiziționa mâncare”, spune Rareș Mară. În 2 luni de când au deschis startup-ul au reușit să salveze peste 700 de porții de mâncare din Timișoara și urmăresc și o extindere spre alte orașe.

Cum funcționează serviciul?

Pe site-ul Savables restaurantele listează preparatele pe care le au la ofertă, cu prețul acestora și discount-ul față de prețul original. E ca o vânzare accelerată în supermarket.

Ca utilizator, intri pe site, îți faci un cont și poți alege produsele favorite. ”După ce ți-ai făcut rezervarea și plătești online cu cardul, te duci și ridici mâncarea în intervalul orar stabilit de către restaurant”, explică Rareș. Practic, dacă ești la facultate sau la serviciu, îți poți rezerva ceva și să ridici preparatul atunci când ești în drum spre casă.

Utilizatorii finali au parte de reduceri bune la mâncare, utile mai ales în această perioadă de inflație, dar contribuie și la reducerea risipei alimentare. Iar pentru restaurante e o metodă de a reduce pierderile. ”Noi ne păstrăm un comision pentru fiecare comandă și pe care-l negociem cu restaurantele. Cât vând, atât plătesc și restaurantele către noi”, spune Rareș Mară.

Pe lângă restaurante, punctul de plecare al startup-ului, fondatorii se uită și spre alte zone. Vor începe cu zona de Vest și către orașele mari din țară în 2023. Dar există și planuri internaționale. Dincolo de extinderea din Timișoara, nu vor să rămână la restaurante, Savables adresându-se mai multor industrii.

”Chiar am lucrat în Timișoara o perioadă de test cu o berărie artizanală. Dacă aceasta se apropia de data de expirare, puteau să o vândă la preț redus la noi pe site”, explică Rareș Mară. Astfel, Savables se uită spre listarea de produse care au un termen de valabilitate relativ redus și care pot fi vândute ușor cu ajutroul site-ului.

Dacă acum e un serviciu B2C tradițional, ca un fel de aplicație de tip Glovo pentru mâncare, Savables se uită și spre o zonă B2B. ”Suntem în momentul de consolidare și solidificare a relației cu restaurantele. Dar ne uităm și la parteneriate cu firme care pot achiziționa pachete mai mari de la restaurantele din platformă pentru angajații lor”, explică fondatorul Savables.

În clipa de față Savables funcționează doar prin ridicarea mâncării de la restaurante. De altfel, este foarte greu de implementat un model cu livrare, ca la Glovo sau Tazz, pentru că ar crește costurile, iar încercările altor companii internaționale au eșuat.

”Crești complexitatea și nu e fezabil să livrezi un singur meniu de mâncare, ce costă 17 lei. Explorăm situația poate cu firme de delivery mai mari”, spune Rareș.

Un startup care a trecut prin acceleratorul Startup Wise Guys

Savables a fost confirmat ca proiect care are potențial de acceleratorul Startup Wise Guys din Estonia, unde au fost primiți în cohorta de sustenabilitate. De asemenea, au participat la BlackSea ClimAccelerator în România.

”Ne-a ajutat foarte mult prin investment-ul pe care l-au făcut, 80.000 de euro atunci când ești acceptat în accelerator. Ne ajută mult să înțelegem cultura unei organizații, cum să atragem oamenii și de asta am ajuns la o echipă de 5 oameni astăzi. A fost o școală de business foarte aplicată”, spune Rareș Mară.

De asemenea, spune el, Startup Wise Guys îi ajută să vadă și alte piețe internaționale, inclusiv Țările Baltice. Iar trecerea ulterioară prin BlackSea Clim i-a ajutat pentru că aveau deja un produs finalizat.

Cum poți să faci să funcționeze modelul de business?

Modelul acesta de business, în care devii o platformă de vânzare a alimentelor care expiră a mai fost încercat anterior. Și e extrem de dificil, pentru că ai o perioadă limitată de timp la dispoziție, trebuie să unești cererea și oferta, iar comisioanele pot fi mici.

Piața cumva există deja. Se aruncă foarte multe tone de mâncare în fiecare zi. 73% din restaurante spun că suferă de risipă alimentară și aruncă mult la final de zi, oricât de mult ar încerca să potrivească cererea cu oferta.

Ținta pentru Savables e ca în 2024 să aibă 1.000 de restaurante și 220.000 de porții de mâncare vândută. Se uită și spre modele internaționale pentru acest lucru. Competitorii lor cei mai mari sunt deja în 16 țări, dar Europa de Est e un spațiu încă neexplorat. Dar dificultățile există. ”Acum nu mai sunt restricții, deci e de ajutor. Dar trebuie să convingem și restaurantele să aibă încredere în noi, dar și clienții pentru a achiziționa în siguranță”, spune Mară. Astfel că scopul său e să valideze modelul cu mai multe restaurante, iar clientul final va fi mulțumit dacă va avea oferte diversificate.

Când vine vorba de publicul care ar folosi Savables, dincolo de impactul asupra mediului înconjurător, cei mai mulți dintre oameni se uită la avantajele financiare.

”Cei mai mulți vin la noi pentru că prețurile sunt foarte bune. Mare parte din public e format din studenți, dar sunt și oameni adulți, cu familii, care poate merg la sală seara după serviciu și vor ceva rapid de mâncare. E o piață formată din oameni activi, care au treabă prin oraș”, explică Rareș.

Pentru 2023, Savables vrea să ridice o rundă de 250.000 de euro și să crească la nivel național, dar acum scopul este să valideze modelul în Timișoara și în orașele din Vest.