Potrivit National Geographic, studiul realizat de către experții de la FAO a urmărit 12 plante care sunt folosite pentru obținerea diferitelor produse, iar printre aceste plante se numără shea, arganul, arborii de tămâie și ienupărul.

Caitlin Schindler, autor principal al studiului și project manager la Traffic, o organizație non-profit ce se ocupă cu monitorizarea sustenabilității în comerț, a declarat că aceste plante sunt, de cele mai multe ori, „puse undeva la mijlocul listei de ingrediente.”

Asta înseamnă că oamenii nu le observă întotdeauna și chiar dacă o fac, nu li se oferă informații cu privire la locul de proveniență sau modul în care au fost procesate.

O plantă care suplimentează veniturile a aproximativ 20.000 de brazilieni este nucul brazilian, fructele sale fiind printre cele mai consumate din lume, iar din cauza acestui lucru, această specie este în pericol de dispariție.

Nu doar planta se află într-o situație delicată, întrucât și cei care o culeg sunt expuși la anumite pericole și situații incomode, cum ar fi faptul că trebuie să se mute în tabere unde nu au un adăpost corespunzător sau acces la apă potabilă. În plus, ei trebuie să se confrunte și cu pericole precum scorpionii sau jaguarii.

Bolile, schimbările climatice sau supra-exploatarea sunt printre principalele motive pentru care aceste 12 plante sunt în pragul dispariției, spun experții.

Fiind folosite pentru medicamente, aroma terapie sau alimente, aceste plante prezintă un interes major pentru producători, întrucât consumatorii achiziționează aceste produse mai mult decât oricând în trecut.

Doar în SUA cumpărătorii au cheltuit 11 miliarde de dolari pe suplimentele dietetice pe bază de plante în 2020, cu 17% mai mult decât în anul precedent.

Unele plante, inclusiv lemnul dulce sau arborele de scoarță de săpun, au primit o atenție deosebită de la începutul pandemiei de COVID-19, întrucât au fost folosite pentru tratamente și chiar pentru vaccinul Novavax.

În vreme ce aceste plante au fost folosite timp de secole de către comunitățile locale pentru proprietățile lor, cererea la nivel global din prezent le pune în pericol existența.

Ann Armbrecht, director al Sustainable Herbs Program, a declarat că „de-a lungul istoriei, industria medicamentelor pe bază de plante a fost destul de secretoasă.”

Potrivit lui Caitlin Schindler, primul lucru pe care îl pot face consumatorii pentru a avea un impact pozitiv în această problemă este „să observe atunci când sunt pe cale să cumpere un produs care are în compoziția sa plante sălbatice”, iar apoi să dea de veste despre produsul respectiv.

Există, de asemenea, programe de certificare ce se ocupă cu evaluarea sustenabilității unui produs și condițiile de muncă ale angajaților, precum Rainforest Alliance, Fair for Life sau FairWild.

În vreme ce companiile vor pune pe eticheta produselor aceste certificări, Schindler încurajează clienții să întrebe companiile care nu fac acest lucru despre sursa de proveniență a ingredientelor.

„Până când companiile nu vor fi presate de cumpărători, nu vom vedea nicio schimbare”, a adăugat ea.