Consumatorii au nevoie de afirmații de mediu verificabile, comparabile și solide pentru a putea lua deciziile corecte înainte de o achiziție. Totuși, potrivit reprezentanților europeni, un studiu din anul 2020 arată faptul că peste jumătate dintre afirmațiile de mediu oferă informații vagi, incorecte sau nefondate.

Alain Maron, Ministrul Mediului, Energiei și Tranziției Climatice din Regiunea Bruxelles, a declarat că „am ajuns la un acord important pentru a opri greenwashing-ul prin stabilirea unor reguli clare cu privire la informații solide, cu bază științifică, ce trebuie atribuite produselor sau serviciilor care se doresc a fi numite sustenabile. Scopul nostru este să ajutăm clienții europeni să ia decizii informate pentru sustenabilitate.”

Abordarea Consiliului European face referire și la diferențele dintre afirmațiile de mediu și etichetele sustenabile, pentru a clarifica obligațiile ce le revin companiilor privind fiecare dintre aceste elemente.

Afirmații clare și dovedite

Companiile trebuie să folosească criterii clare și cele mai recente standarde științifice atunci când își susțin afirmațiile sau etichetele. În plus, mai spun oficialii europeni, afirmațiile și etichetele trebuie să fie pe înțelesul tuturor, pentru a se evita confuzia (cum ar fi pentru elemente ce țin de durabilitate, reciclabilitate sau biodiversitate).

Afirmațiile legate de mediu sunt de obicei corelate de companii cu creditele de carbon asociate cu proiecte din afara lanțului lor valoric, adică de exemplu, prin proiecte de împăduriri. În viitor, oficialii companiilor care abordează astfel de strategii vor trebui să furnizeze informații suplimentare legate de cantitatea de credite de carbon cumpărată, dar și dacă aceste credite sunt permanente sau temporare.

Totodată, Consiliul vrea să facă diferența între contribuții (creditele de carbon folosite pentru participarea la oprirea schimbărilor climatice) și compensarea emisiilor (creditele de carbon folosite pentru neutralizarea propriei amprente de carbon).

Pentru compensare, companiile vor fi nevoite să vină cu o strategie pentru reducerea la zero a emisiilor și vor trebui să ofere informații privind progresul pe care îl fac către un mediu business nepoluant.