Despre proiectele și acțiunile de sustenabilitate ale companiei de anul acesta, dar și planurile de viitor privind dezvoltarea durabilă a vorbit Mihail Belu, Sustainability Program Lead, Orange România, în cadrul celei de-a treia ediții a evenimentului Sustenabil Zi de Zi, organizat de către Asociația Environ și ECO Synergy.
Orange este o companie prezentă pe piața din România încă de acum 27 de ani, iar în ultimii 12 ani, Fundația Orange a dezvoltat la noi în țară programe prin care a sprijinit comunități vulnerabile, dar și companiile care la rândul lor pun bazele unei societăți responsabile.
Implicarea întregii societăți este esențială pentru atingerea neutralității climatice
„Implementăm programe de educație și incluziune digitală, integrăm business-urile și oamenii, îi conectăm. Referitor la obiectivele noastre de sustenabilitate, unul dintre cele mai importante este atingerea, la nivel de grup, a neutralității din punct de vedere al gazelor cu efect de seră până în 2040, cu 10 ani mai devreme decât planul Uniunii Europene”, spune Mihail.
Însă până atunci, Orange și-a stabilit mai multe obiective intermediare prin strategia „Lead the Future”, prima fiind reducerea amprentei directe și indirecte de carbon rezultată din consumul de energie cu 30% până în 2025, față de anul 2015. Orange România a reușit să îndeplinească acest obiectiv, potrivit specialistului în sustenabilitate, cu doi ani mai devreme.
Pentru anul 2030, Orange România are o altă țintă intermediară, respectiv reducerea integrală a amprentei de gaze cu efect de seră, un obiectiv foarte ambițios care poate fi îndeplinit doar prin implicarea partenerilor și a societății. „Pentru a putea ajunge aici, avem nevoie de un model de economie circulară și nu modelul din prezent, economia liniară, care presupune un consum tot mai mare”, adaugă Mihail Belu.
Reciclarea dispozitivelor electrice și electronice ajunse la finalul vieții este un subiect actual în 2024, pentru că din aceste produse pot fi recuperate materiale importante ce pot fi întrebuințate pentru producția noilor bunuri. Și Orange abordează acest aspect prin programul de economie circulară Orange „Re”. Anul acesta în luna mai a avut loc a doua aniversare a programului, prin care au fost reciclate, recondiționate și reparate peste 2 milioane de telefoane mobile.
Reciclarea și reutilizarea telefoanelor, pilonul sustenabilității la Orange
Telefoanele recondiționate din oferta Orange au un preț accesibil, arată ca noi, sunt modele de vârf și beneficiază de până la 2 ani de garanție. În plus, Orange este singurul operator din România care are în portofoliu și telefoane recondiționate realizate cu piese 100% originale.
Alegerea unui telefon recondiționat în favoarea unui dispozitiv nou, spun reprezentanții Orange, ajută la evitarea, în medie, a 25 de kilograme de CO2 (GES), prin utilizarea pe o perioadă de 1 an, precum și salvarea a aproximativ 80 de kilograme de materii prime, cantitatea necesară pentru a produce un telefon de 120 de grame.
Orange a demarat și susținut inițiative pentru repararea telefoanelor mobile cu mult timp înainte de înființarea programului Orange „Re”, astfel că încă din 2005 operatorul de servicii de telecomunicații s-a implicat în prelungirea duratei de viață a dispozitivelor mobile.
„9 din 10 oameni de pe planetă au un telefon mobil, iar un telefon mobil pentru a fi produs, necesită aproximativ 70 de kilograme de materii prime, care sunt extrase și prelucrate pentru a asambla acest dispozitiv”, adaugă Mihail.
Programul „Re” este un pilon important în strategia Orange de a fi o companie neutră din punct de vedere climatic până în anul 2030, pentru că fiecare telefon recondiționat vândut înseamnă economisirea de materie primă, dincolo de consumul energetic asociat cu producția de telefoane mobile. De asemenea, Mihail explică faptul că la Orange, o bună parte din amprenta de carbon a companiei provine din comercializarea produselor și utilizarea echipamentelor telecom, dispozitive care poartă ele însele o amprentă de carbon provenită din producție.
Economisim materie primă și emisii dacă reutilizăm produsele
„Prin programul „Re”, Orange încearcă să îi facă pe clienți să conștientizeze că un telefon este important să ajungă înapoi în lanțul valoric pentru a fi reprocesat, reutilizat ca materie primă sau reutilizat de către alți utilizatori. Prelungirea duratei de viață a unui telefon previne o amprentă de carbon de 25 de kilograme CO2e (echivalent dioxid de carbon), dar și extracția a 70 de kilograme de materii prime”, precizează Sustainability Program Lead-ul Orange România.
Pentru un viitor sustenabil, spune Mihail, este nevoie ca reprezentanții tuturor companiilor să se gândească la noi soluții și tehnologii prin care să protejăm mediul în care trăim cu toții. Prin reutilizarea bunurilor care există deja în circuitul economic, recuperarea materiei prime din surse cu impact cât mai mic asupra planetei și utilizarea energiei regenerabile, putem să ne asigurăm nouă, dar și generațiilor viitoare, o planetă mai curată.
Comentezi?