Noul depozit LIDL, din Fundeni, situat pe un câmp de pe A2, este mai mare decât Parcul Izvor, având peste 173.000 de metri pătrați, din care depozitul în sine are 56.000 mp. Centrul logistic deservește momentan 55 de magazine din cele 347 de unități LIDL.

Poziționarea noului depozit permite celui mai mare retailer românesc să eficientizeze procesul de aprovizionare a magazinelor, asigurând o distanță medie de 119 km de la depozit până la magazine, ceea ce înseamnă un impact mai mic asupra transportului și implicit, asupra mediului.

După 2 ani și 3 luni, timp dedicat construcției depozitului, noul centru a creat 250 de locuri noi de muncă, dintre care, o noutate ar fi și procentul de 33% de femei care lucrează pe o meserie tradițional specific bărbătească: manevrare stivuitoare si pregătire paleți de marfă.

Printre noutățile centrului din Fundeni, LIDL a anunțat o stație de încărcare pentru camioanele electrice, retailerul având 3 astfel de camioane pe trasee, un mural realizat cu o vopsea eco, una care purifică aerul, și aspecte logistice care scad amprenta operațiunilor, eforturile umane și impactul energetic.

Printre soluțiile de mediu menționate, la vizita la depozit am descoperit despre:

  • energia solară bazată pe 2650 de panouri solare, care furnizează 125 megawatti pe an, un maxim 30% din totalul de energie necesară pentru funcționarea depozitului
  • sisteme optimizate de lumină, unde nu merg becurile dacă e lumină suficientă afară
  • reducere emisiilor poluante prin prisma traseelor mai scurte
  • eficientizarea gestiunii de stocuri, prim sisteme inovatoare precum coborărea gravitatională a paleților fără să fie nevoie de stivuitor: sistemul ALMA, un instrument care permite gestionarea eficientă a procesului de încărcare și descărcare a camioanelor, sistemul de rafturi gravitaționale de tip PDR, o soluție prin care se eficientizează spațiul de depozitare, și un sistem LPV de rotire a paleților – o soluție de gestionare a stocurilor de produse care au termen de valabilitate scurt, măsură care permite totodată și reducerea risipei alimentare în cadrul depozitului.
  • ce nu se livrează, se transformă în biogaz sau se dă la ferme
  • cu scopul de a reduce amprenta de carbon generată de aprovizionarea magazinelor, începând cu 2021, Lidl a implementat soluția digitală Quintiq, care ajută la eficientizarea transportului prin comunicarea permanentă a ratei de utilizare a camioanelor și a timpilor de livrare.
  • stație de încărcare electrică destinată să alimenteze camioane, precum primul camion 100% electric de pe piața din România, lansat de Scania, Blue River și Lidl anul trecut sau cele 2 camioane electrice, de la Mercedes-Benz Trucks & Buses România și Volvo Trucks România care au intrat în flota Blue River luna aceasta.

Cel mai vizibil și interesant aspect al noului depozit, este și muralul gigantic de 6000 de metri pătrți, realizat de artistul urban Irlo, creat cu vopseaua ecologică Airlight. Prin această acțiune artistică și de sustenabilitate, muralul de la depozit neutralizează 330 de kg de lichid de azot, echivalentul a 1294 de gaze de la mașini, cam cât i-ar trebui unei păduri de 240 de copaci să filtreze aerul.

Ce am mai aflat despre noul centru logistic LIDL de la Fundeni:

  • depozitul are 56.000 mp, cât 10 terenuri de fotbal
  • există 119 rampe unde vin camioane pentru încărcare și descărcare. Un cmaion nu merge niciodată gol.
  • au 46.700 paleți, dar se pot suplimenta la nevoie
  • rulaj mediu 4000 paleți zilnic, iar un camion are spațiu pentru aproximativ 20 de paleți
  • stație CNG pentru camioane în curs de lansare, aceasta fiind o premieră de alimentare cu Gaz Natural Comprimat, care ar deservi o parte din flota de camioane care transportă marfă pentru magazinele Lidl.
  • continuarea donațiilor către banca de alimente, parte din planul anti-risipă
  • teren de sport pentru angajați, unde pot juca fotbal
  • depozitul e dotat cu săli de relaxare pentru partenerii de transport, cu duș și loc de relaxare
  • centrul logistic folosește și un AI care ajută la calcularea necesarului de marfa pentru magazine