Matthew Griffin îi pune pe clienții lui mari să răspunde la trei întrebări simple: Care e problema rezolvată? Cum vor rezolva problema? Care e momentul potrivit să aduci pe piață un produs revoluționar? Pentru el pregătirea pentru viitor presupune o cultură adecvată scopului, oameni, procese și resurse care să transforme compania din teme.

El crede că antreprenorii se uită din ce în ce mai mult la o strategie de “degrowth”, practic încetinirea temporară a creșterii cu orice preț pentru viitorul planetei.

Viitorul în descreștere

Cum putem să încetinim lucrurile? “Viitorul nu este scris însă. Dar 75-95% din tineri consideră că ceea ce spunem că este capitalismul tradițional nu este potrivit pentru scopul său și nu ar trebui să fie Steaua Nordului după care ne ghidăm”, explică Matthew Griffin.

Futurologul spune că sunt două mișcări în lume:

  • O mișcare tradițională bazată pe o agendă de creștere care consideră că țările cu cel mai mare PIB ar trebui să conducă transformarea capitalismului și să se bazeze mai mult pe schimbări care să ajute clima și oamenii
  • O mișcare mai populistă pentru descreștere, în care nu ar mai trebui să ne concentrăm pe creștere cu orice preț, ci pe o încetinire pentru un mod de trai m ai sustenabil.

Din acest motiv, consideră Matthew Griffin, trebuie să ne bazăm pe capitalism etic, unde pentru fiecare dolar investit încerci ca antreprenor să obții:

  • Creșterea profiturilor, un lucru tradițional în capitalism
  • Vrei să crești profitul, dar să maximizezi beneficiile oferă de companie comunității din jurul tău, dar și planetei.

Acest lucru poate fi realizat, mai ales dacă ne uităm la modul în care se dezvoltă anumite trenduri, de exemplu agricultura sustenabilă.

“Chiar dacă nu faci un bine pentru toți oamenii din lume, poți să faci mai mult bine decât capitalismul tradițional. Companiile încep să ajungă la această concluzie. O mulțime de consumatori vor companii care să aibă un țel și care să facă bine în jurul lor”, spune Griffin.

Când vine vorba de agenda de “degrowth”, Griffin spune că din ce în ce mai multe țări se uită la probleme precum seceta și lipsa apei, dar există un challenge enorm.

“Vrem ca economiile să se reducă în dimensiune, dar asta ar duce la mai puțini bani în general, la fonduri mai mici pentru a avea grijă de cei bolnavi și bătrâni, oameni mai săraci și cu acces la mai puține produse. Deci va avea un impact asupra vieții noastre. Mișcarea de degrowth spune că modul în care trăim nu este sustenabil. Fiecare dintre noi folosește resurse ca pentru 1,7 oameni”, explică futurologul.

Dacă încetinirea nu e soluția, atunci care este? Ei bine, tehnologia.

“Avem moduri de fabricare mai noi și care transformă diferite industrii. Agricultura e responsabilă pentru emisii de gaze de seră și consumă 70% din totalul de apă proaspătă. Dar vedem materiale și metode mai sustenabile, așa cum e realizarea de carne doar din celulele unor vaci, nu din creșterea tradițională a vacilor”, spune Griffin.

“Avem o varietate de produse pe care le putem face mai sustenabil și folosi cu 80% mai puțin material. Se lucrează la tehnologii de baterii care să înlocuiască litiul și cobaltul. Dacă vom continua în acest ritm de consumare a resurselor vom ajunge într-o zonă și mai rea decât cea propusă de mișcarea de degrowth”, spune Griffin.

Companiile se schimbă. Pandemia a demonstrat-o

În pandemie o mulțime de companii au decis să se schimbe. Matthew Griffin consideră că diferența pornește de la manageri, de la CEO care au o gândire pe termen scurt sau una pe termen lung.

În pandemie companiile care au avut o mentalitate pe termen lung au crescut de 7 ori mai rapid ca cele care au avut doar strategii pe termen scurt.

“Aici apare conceptul de distrugere creativă. Șefii se uită la acest concept prin care își spun că dacă industria va fi disruptă, atunci e cazul să o disrupă chiar ei din interiorul companiei. Să dărâme ce au construit și să pornească de la zero. 80% din companiile din topul Fortune 250 se gândesc să facă asta”, explică Griffin.

Futurologul consideră că în prezent e mult mai simplu să pornești o afacere ca niciodată. Ai acces la informație, acces la bani. Dar există și obstacole. Nu numai oamenii la început pot face asta, ci și miliardarii.

“Dacă pornești aceeași idee ca și Jeff Bezos el are deja miliarde la dispoziție și deja vorbim de oameni care vor avea averi de trilioane. Deci riscul e ca aceștia să devină și mai bogați ca niciodată”, spune Griffin.

O idee propusă de futurolog este o metodă de redistribuție a averilor cu ajutorul tehnologiei integrate în produse. Blockchain-ul poate să ne ajute. “Cum ar fi ca Jeff Bezos sau Mark Zuckerberg să redistribuie profitul utilizatorilor care folosesc produsul cu ajutorul blockchain? Nu e nimic complicat, Națiunile Unite deja folosește un astfel de sistem. Dar problema e că miliardarii vor să își țină banii pentru ei”, spune Griffin.

Cu toate acestea, tehnologia ne poate ajuta, dar singura adversară a tehnologiei este cultura. Cultura noastră. Acceptarea. Deși avem sisteme blockchain, monede virtuale sau alte tehnologii moderne, oamenii se opun lor.

“Avem tehnologie să pornim această rachetă, dar cultural ne încetinim. Noi oamenii, dar și guvernele care vor să controleze ritmul de inovație”, mai spune futurologul invitat la IQ Digital la finalul anului trecut.