O analiză realizată de RepRisk ne vorbește despre fenomenul de greenwashing care se întâmplă în cadrul companiilor publice și private. Analiza surprinde intersectarea a două îngrijorări: problemele de mediu și comunicarea înșelătoare.

Abordarea are ca scop capturarea cazurilor precum etichetarea înșelătoare a produselor sau situații din domeniul politic, spune LittleGreenMyths.

Ce este greenwashing?

Fenomenul de greenwashing, sau dezinformare ecologică, se referă la practica de a face afirmații false sau exagerate ale unei companii de a-și face produsele sau serviciile să pară mai ecologice decât sunt în realitate.

Pe de o parte, astfel de exagerări au fost cu 12% mai puține față de numărul de companii care au fost asociate cu greenwashing pentru prima oară în 2019.

Pe de altă parte, incidentele de tip greenwash cu riscuri mari sunt, de cele mai multe ori, acțiuni intenționate, sistematice și care ascund încălcările legate de ESG. Drept consecință există efecte asupra mediului, cum ar fi poluarea gravă sau asupra companiei, cum ar fi amenzile.

În ultimul an, peste 1800 de cazuri de comunicare înșelătoare au fost înregistrate, printre care 1.038 (56%) sunt legate și de probleme de mediu. Dintre acestea, companiile private reprezintă un procent semnificativ de 70%, restul de 30% fiind companii publice.

Ce țări fac greenwashing?

Europa și America de Nord sunt țările cu cele mai multe incidente, urmate de Asia, America Latină și Caraibe.

În Europa, primele trei țări cu cea mai mare reducere a greenwashing-ului sunt Olanda, cu scăderi de 48%, Italia cu 39% și Spania cu 28%.

Pe partea cealaltă a balanței, Franța are o creștere a cazurilor de aproape 11%. O parte din creșterea această este legată de Jocurile Olimpice de la Paris, care au distras atenția de la activiștii de mediu, emisiile de gaze cu efect de seră cauzate de călătoriile aeriene asociate cu evenimentul.

Câteva dintre industriile care folosesc greenwashing sunt cele de carburanți, servicii financiare, de alimente și băuturi și companiile aeriene.