„Trebuie să încetăm să cumpărăm lucruri de care nu avem nevoie și să trecem la o economie circulară acum”, spune Alexandra Davidsson, co-fondatoare Circular Monday.

Înființată inițial în Suedia în 2017, Circular Monday a fost creată ca o contracarare la Black Friday, oferind o alternativă la supraconsumul exploziv de produse noi, adesea nesustenabile. Astăzi, Circular Monday a evoluat într-o mișcare globală, făcând mai ușor ca niciodată accesul consumatorilor la bunuri și servicii sustenabile.

De anul trecut, campania a trecut de la 30 la 40 de țări în prezent, o dovadă a schimbării globale tot mai mari către alternative de cumpărături sustenabile și circulare. Țara noastră s-a alăturat și ea mișcării Circular Monday, iar de la Alexandru Laibăr, director executiv CERC, am aflat despre cum putem contracara supraconsumul și ce putem face chiar noi, consumatorii, cu ocazia Circular Monday.

Circular Monday poate fi o soluție pentru supraconsumul global

„40-70% din emisiile globale de carbon provin din producția și consumul nesustenabil. Black Friday reprezintă obiceiuri depășite ale consumatorilor, iar Circular Monday oferă o soluție prin promovarea unor alternative sustenabile, circulare”, spune Alexandra Davidsson.

Black Friday poate fi un moment al impulsului, în care suntem tentați să cumpărăm ceva nu pentru că ne trebuie neapărat, ci pentru că prețul este „cel mai mic din an”, chiar dacă uneori nu este așa.

Alexandru Laibăr, Director Executiv în cadrul Coaliției pentru Economie Circulară (CERC) și Spokesperson pentru Circular Monday în România, spune că există un adevărat „bombardament” de marketing îndreptat către consumatori, stratgiile menite să ne îmbine să cumpărăm și să consumăm mai mult fiind tot mai complicate și cu efecte din ce în ce mai profunde asupra vieții noastre.

”Acum, nevoile ne sunt create atât de subtil, încât ajungem să credem cu adevărat că ne trebuie produsul respectiv. Cred că e mai ușor este să ne punem întrebarea cheie: „am nevoie acum de asta?”, și să ne răspundem onest. Iar în cazul unui răspuns pozitiv, putem amâna achiziția cu 24h, și după acest interval ne mai întrebăm din nou. S-ar putea să nu mai fie același răspuns.”

Evoluțiile recente din economia circulară întăresc nevoia de inițiative precum Circular Monday. Instituțiile financiare ca Banca Europeană de Investiții (BEI) își intensifică sprijinul pentru modelele circulare de afaceri, recunoscând rolul lor în reducerea emisiilor și încurajarea creșterii durabile.

De exemplu, în 2024, BEI a majorat finanțarea pentru proiecte care vizează promovarea reutilizarii, reciclării și reducerea deșeurilor, aliniindu-se la obiectivele Circular Monday. Acest sprijin instituțional evidențiază modul în care sprijinul financiar sistemic crește odată cu mișcările consumatorilor, ambele lucrând spre un viitor circular.

În condițiile în care schimbările climatice și consumul excesiv devin provocări globale urgente, Circular Monday oferă consumatorilor o modalitate practică și accesibilă de a lua măsuri semnificative. Piețele second-hand și vintage sunt înfloritoare, piața globală de second-hand fiind evaluată acum la peste 128 de miliarde EUR, bucurându-se de o creștere anuală de două cifre.

Accentul pus de BEI pe economia circulară evidențiază și mai mult importanța cumpărăturilor sustenabile și arată că circularitatea nu mai este o tendință, ci este o transformare necesară.

„Numai piața second-hand de lux este evaluată acum la 35 de miliarde de euro, cu o rată anuală de creștere de 15,50%. Dar ceea ce este și mai inspirator este faptul că această creștere este susținută din ce în ce mai mult de instituții financiare precum Banca Europeană de Investiții (BEI), care sprijină activ proiecte circulare care vizează reducerea deșeurilor și reducerea emisiilor”, spune Elin Bergman, COO al Cradlenet și unul dintre purtătorii de cuvânt ai #CircularMonday.

Impactul pe care Circular Monday l-a avut până în prezent

De la extinderea sa globală în 2019, Circular Monday a fost adoptată în întreaga lume, din Italia până în SUA. Pe măsură ce BEI continuă să finanțeze proiecte circulare și orașe, Circular Monday reprezintă un răspuns orientat spre consumator la nevoia unei economii circulare. Mișcarea crește în tandem cu instituțiile financiare, care susțin în mod activ circularitatea ca soluție pentru reducerea deșeurilor, reducerea emisiilor și promovarea durabilității.

„Impactul Circular Monday crește organic, de la an la an, prin alăturarea pe platforma electronică a sute de companii care oferă bunuri și servicii sustenabil, prin înrolarea in această poveste a zeci de influenceri locali și internaționali. Există zeci de milioane de interacțiuni online între aceștia și un public de pe toate continentele, dar și consecințe practice, prin popularizarea de bunuri și servicii circulare. Fiind o mișcare pe bază de voluntariat, până acum și-a atins scopul de a face cunoscute alternative locale și circulare, fiecare țară având diverse inițiative dar și comunicând în comunitățile pe care le ating”, precizează Alex.

Campania din acest an va avea loc pe 25 noiembrie, după finalizarea campaniilor de Black Fiday la nivel global, ca o amintire oportună a costului de mediu al consumului necontrolat și a necesității de a trece la o economie circulară.

Ce putem face noi ca și consumatori cu ocazia Circular Monday

Conceptul de strângere de mână circulară a luat naștere la evenimentul 2023 Future of Commerce din Marbella, Spania, unde liderii a 100 de companii s-au adunat pentru a discuta despre viitorul sectorului și despre tranziția imperativă la practici de afaceri circulare.

Ideea unei strângeri de mână circulare este un acord între companii care conține pași importanți și măsurabili de urmat către modele de afaceri circulare pentru companiile care doresc să fie sustenabilitate și lideri circulari. Strângerea de mână circulară conține obiective ambițioase atât pe termen scurt, cât și pe termen lung.

Ce putem face din postura de consumatori? Destule. Putem preveni consumul exagerat, fie că vorbim de alimente, energie, haine sau electronice, de exemplu, și să evităm risipa, pentru a proteja mediul înconjurător și pentru a economisi bani de care putem avea nevoie ulterior.

Mai mult, „prelungind, prin reparare sau prin reutilizare, durata de viață a bunurilor noastre, prevenim apariția rapidă a deșeurilor și extragerea de noi materii prime din natură”, adaugă Alex. „De asemenea, prin închirierea anumitor obiecte de care avem nevoie ocazional (o ținută mai deosebită, un aparat foto sau o bormașină) evităm să cădem in capcana consumerismului și să constatăm uimiți, la un moment dat, că avem prea multe lucruri în casă. Gesturile mici contează, atunci când sunt multiplicate de milioane de ori”, precizează reprezentantul Circular Monday în România.