Astfel, 39% dintre respondenți (în creștere comparativ cu studiul anterior) consideră că au o calitate bună a alimentației, 53% o evaluează ca fiind medie, iar 7% declară că au o alimentație de calitate slabă.

Totodată, 47% dintre respondenți sunt mulțumiți sau foarte mulțumiți de greutatea lor actuală, iar 25% nemulțumiți sau foarte nemulțumiți. 74% dintre respondenți nu au ținut dietă în ultimele 6 luni de la momentul completării chestionarului, iar dintre cei 26% care au ținut o dietă, doar 12% au făcut-o la recomandarea unui specialist. 14% au folosit metoda fasting, majoritatea (36%) pentru o perioadă cuprinsă între 1-3 săptămâni, bărbații reușind într-un procent mai ridicat să folosească metoda pentru o perioadă îndelungată.

54% dintre români sunt de părere că au un meniu echilibrat, consumând din toate grupele alimentare. Legumele, fructele și produsele de panificație rămân în continuare pe primele locuri în topul alimentelor consumate de respondenți zilnic sau aproape zilnic, cu câte 78% din voturi, urmate de: carne și pește (73%), lactate (68%), ouă (63%), dulciuri (63%).

Pe de altă parte, 20% dintre respondenți consumă frecvent produse vegane, 15% produse speciale (fără gluten, lactoză, zahăr etc), iar 14% mâncare de tip fast-food (burgeri, pizza).

Există deschidere către obiceiuri alimentare mai bune

Zahărul, produsele de panificație și carnea se află în top 3 alimente percepute ca fiind nocive de către respondenți, iar motivul principal pentru care ar renunța la acestea este sănătatea, într-o măsură mult mai mică fiind motivați de principiile personale, precum grija față de planetă sau animale, sau de motivele financiare.

Astfel, respondenții ar lua în calcul să renunțe la:

➡️ zăhăr - 55%

➡️ produse de panificație - 43%

➡️ carne - 28%

➡️ pește - 25%

➡️ produse lactate - 23%

➡️ produse de origine animală - 23%.

Pentru a-și îmbunătăți alimentația, cei mai mulți respondenți (50%, comparativ cu 36% în cadrul studiului anterior) consideră că i-ar ajuta să își permită să cumpere tot ce își doresc. 41% simt nevoia să găsească mai ușor alimente sănătoase, 36% și-ar dori să aibă un plan alimentar detaliat pentru întreaga săptămână, 31% ar vrea să aibă mai multe cunoștințe despre ce înseamnă să mănânci sănătos, 27% simt lipsa timpului suficient ca să-și gătească singuri, iar 20% consideră că, dacă ar evita mâncarea de timp fast/junk food, alimentația lor s-ar îmbunăți.

Studiul CIPRA analizează și alte aspecte relevante legate de alimentația la români, precum importanța acordată meselor zilei, consumul zilnic de apă, risipa de alimente, cumpărăturile din impuls și consecințele alimentației nesănătoase, cum sunt problemele cu digestia, irascibilitatea și lipsa de energie.

Realizat de Reveal Marketing Research în luna noiembrie 2024 pe baza metodologiei CAWI (chestionare autoaplicate online), studiul CIPRA a vizat un eșantion reprezentativ la nivel național, format din 1067 de respondenți, bărbați și femei, utilizatori de internet, din mediul urban sau rural, cu vârste peste 18 ani. Rezultatele studiului sunt disponibile pe site-ul CIPRA.