Conform Euronews.green, materialele aruncate erau fie prea murdare, fie prea deteriorate pentru a mai fi utilizate în industrie, însă plasarea lor în gropi de gunoi a creat probleme pentru comunități.

Investigatorii avertizează că obiceiul de a arunca obiecte din industria modei în masă în țările sărace le aparține companiilor și este o consecință a „supraproducției sistemice”, care ar trebui considerată ilegale.

Unele locuri au strâns atât de multe deșeuri, încât acestea au format grămezi înalte cât o clădire de patru etaje, care mai apoi s-au infiltrat în râuri.

În vreme ce exportul de plastic din UE este restricționat, iar în curând acesta va fi interzis, investigatorii au demonstrat faptul că una din trei piese de îmbrăcăminte care a ajuns în Kenya conținea plastic de o calitate atât de redusă, încât era compromisă și trebuia aruncată.

Cantitatea de astfel de materiale a crescut semnificativ în ultimii ani, avertizează experții.

Betterman Simidi Musasia, fondator al Clean Up Kenya, o organizație care militează pentru curățarea spațiilor publice, a declarat că „statele precum Kenya reprezintă gropile de gunoi ale industriei fast fashion. Comercianții cumpără haine la grămadă, iar procentajul care se dovedește a fi inutilizabil este, evident, aruncat.”

Experții au avertizat că și companiile specializate în reciclat care fac parte din Fashion for Good and Textiles 2030 au făcut comerț cu un număr mare de haine deteriorate.

Cercetările realizate în cadrul Comtrade Database de la ONU arată faptul că, între 2019 și 2020, UE și UK au exportat mai bine de cinci milioane de tone de textile utilizate, iar doar Germania a trimis către Olanda 179.000 de tone pentru sortare și evaluare.

Cercetătorii susțin că Germania, Polonia, Marea Britanie și Ungaria se numără printre țările care sunt responsabile de 95% dintre exporturile care au avut ca destinație finală Kenya în anul 2021.

„Soluția nu este să închidem comerțul cu haine uzate, ci mai degrabă să îl reformăm. Nu putem rezolva această problemă doar prin reciclare”, a adăugat managerul de campanie al CMF, George Harding-Rolls.