SmartWrap e o companie românească ce face ambalaje din plastic de tip stretch paletizat, folii din polietilenă, bandă adezivă, folii alimentare sau benzi non-adezive. E într-o industrie în permanentă schimbare și care are nevoie de mai multă sustenabilitate pentru a putea să se pregătească pentru viitor.

Începuturile SmartWrap

Melinda Mureșan spune că în 1990 absolvise Facultatea de Prelucrare a Lemnului. Dar toate fabricile tradiționale se închideau. Așa că s-a angajat la o firmă care livra paleți. Acolo a învățat meserie într-un domeniu nou la cea vreme în România. Și tot așa i-a venit ideea de a înființa o afacere.

„Când am înființat firma, în 1994, principala activitate a fost importul de folii pentru ambalări industriale. În perioada 1994-1997, ne-am concentrat pe dezvoltarea pieței și a bazei de clienți. Până în 2009, am lucrat la construirea parteneriatelor strategice cu furnizori puternici din regiune și din lume. Ulterior, am investit în propria platformă de producție și am reușit să deschidem, treptat, 6 puncte de lucru și să construim depozitul central de la Râșnov”, spune Melinda Mureșan.

Au crescut, în 2013 au introdus sisteme ERP și BI, iar în 2020 au început procesul de relansare strategică a companiei, lansând pentru prima oară în România folia termocontractabilă ecosustenabilă The SmartGreen din polietilenă sustenabilă.

În momentul de față SmartWrap se bazează pe 3 direcții de business. Linia HighPerformance e compusă din ambalaje flexibile care se folosesc pe echipamente performante care generează economii importante și productivitate crescută prin viteza de lucru. Linia Standard acoperă nevoile de bază în materie de ambalare ale utilizatorilor, prin produse de tipul foliilor, benzilor adezive și produse termo PVC. Iar linia de business Utilaje oferă echipamente din toate ctaegoriile manuale, semiautomate și automate care optimizează procesul de ambalare.

În momentul de față piața pentru SmartWrap e în România, dar odată ce vor extinde divizia sustenabilă The SmartGreen vor să exporte în toată lumea.

Trecerea înspre sustenabilitate

În 2020 SmartWrap trecea printr-un proces de relansare strategică și au luat calea sustenabilității prin The SmartGreen, o nouă generație de ambalaje care nu sunt atât de dăunătoare mediului înconjurător.

„Situația climatică prezentă, dublată de misiunea de pionierat pe care ne-am asumat-o în industria ambalajelor, ne-au condus spre crearea acestui produs”, spune Melinda Mureșan.

Practic, polietilena provine din trestie de zahăr și oferă o amprentă de carbon negativă pentru materia primă folosită. De asemenea, ambalajele sunt fabricate din surse regenerabile, iar la sfârșitul duratei de viață folia The SmartGreen poate fi reciclată în aceleai lanțuri dezvoltate pentru foliile tradiționale. În plus, înlocuirea foliilor tradiționale cu cele SmartGreen nu necesită investiții suplimentare.

„În cadrul acestui proces, provocările au fost multiple pentru că a trebuit să schimbăm întregul model de business și să structurăm diferit gama de produse și servicii pe care le oferim. Poate că cea mai mare provocare a fost asumarea statutului de inovatori și pionieri pe piața ambalajelor flexibile industriale din România, cu scopul de a combate consumul de mase plastice prin oferirea de soluții moderne și ecosustenabile”, explică Melinda Mureșan.

Investițiile pentru transformare au fost de 1 milion de euro în utilaje de producție avansate

Beneficiile folosirii unor soluții sustenabile

Trecerea la produse sustenabile nu înseamnă doar investiții, ci și profit pe termen lung. Din punctul de vedere al avantajelor, Melinda Mureșan spune că acestea pot fi rezumate la 4 elemente: Economic, Eficient, Ecosustenabil și Easy to Apply.

Astfel, noul ambalaj reduce costul prin reducerea consumului specific, pentru că folia e mai de calitate și permite ca ambalarea să fie la fel de bună chiar și la grosimi mai mici. „Costul se reduce și prin eliminarea reclamațiilor și retururilor generate de deteriorări ale mărfurilor pe durata transportului; imaginea produsului ambalat este la fel de vizibilă, datorită transparenței și luciului foliei”, spune Melinda Mureșan.

De asemenea, folia poate fi folosită pe echipamente performante și elimină timpii pierduți în urma întreruperilor cauzate de inconstanța calității.

„În contextul actual, când prețul energie, gazului și al combustibilului crește amețitor, dar și în general, alegând o soluție de ambalare corectă, consumul de energie se poate reduce cu până la 30%, iar cel specific cu până la 60%. De exemplu, un îmbuteliator de apă minerală a făcut economii de 35.000 de euro într-un an în urma automatizării și reducerii consumului de folie, comparativ cu anul precedent pe aceeași cantitate de apă înfoliată”, explică managerul SmartWrap. Practic, fabrica a reușit să folosească în loc de 1067 de grame de folie doar 330 de grame.

Dificultatea de a introduce materiale sustenaible pe piață

Nu e ușor să convingi piața și clienții că e nevoie de o tranziție înspre sustenabilitate.

„Suntem încă în faza de educare, de promovare și inovare a produselor noi ecosustenabile. Piața de ambalaje flexibile în România are nevoie de o schimbare de mentalitate, pentru că este o piață preponderent a produselor standard. Orice produs inovator este privit cu neîncredere și greu acceptat de clieni”, spune Melinda Mureșan.

Ea explică faptul că până de curând clienții erau fideli folosofiei prețului cel mai mic, dar această strategie nu e de succes pe termen lung.

„Creșterea bruscă a prețurilor la combustibil, energie sau gaze, la care s-a adăugat diminuarea consumului la produse a determinat companiile să fie mai atente la eficientizarea costurilor și la soluțiile de eficientizare a consumului. Au început să abandoneze teoria ”prețului mic” și să înțeleagă importanța aplicării soluțiilor care reduc costurile”, spune fondatoarea SmartWrap. Ea menționează că piața înțelege mai bine acum ce înseamnă să investească în produse de calitate și să automatizeze procesele.

„Toate foliile ecosustenabile costă cu circa 40% mai mult decât cele tradiționale. Beneficiile folosirii unei astfel de folii sunt de ordin financiar (consum de energie cu 20% mai mic, mai multe ambalări cu același număr de role consumate), estetic (produsele ambalate se văd mult mai bine prin folie), reducerea temperaturii de lucru cu până la 50 de grade și grija față de natură, fiind dintr-o resursă regenerabilă”, mai spune aceasta.

Dincolo de investiții în tehnologie, SmartWrap promovează și consumul responsabil. Ea menționează că și la nivel individual trebuie să fim responsabili. Chiar dacă folosim sacoșe din plastic biodegradabil, acestea se descompun, dar nu total și sunt la fel de poluante.

„Altfel doar mutăm problema și mai mult de la consum la reciclare care, în România, este foarte departe de ce ar trebui să fie. Așadar, este vital să ne schimbăm comportamentul de consum și să conștientizăm că cu cât consumăm mai mult, cu atât aruncăm, poluăm și folosim resursele acestei planete mai mult”, spune Melinda Mureșan.

Legat de planurile SmartWrap pentru 2022, fondatoarea companiei menționează că vor continua campaniile de educație, dar și montarea de panouri fotovoltaice pe toate suprafețele disponibile pentru a produce o parte din nevoia de energie electrică a companiei.