Una dintre companiile care își dorește să facă transportul mai sustenabil și mai prietenos cu mediul este Gebrüder Weiss, una dintre primele companii de transport și logistică din lume, a cărei istorii începe în Austria, 1474.

Cum vede Gebrüder Weiss sustenabilitatea

Pentru început, ne-am dorit să aflăm cum văd liderii companiei conceptul de sustenabilitate, iar Viorel Leca, CEO la Gebrüder Weiss România, ne-a spus că „în cazul Gebrüder Weiss sustenabilitatea se traduce în primul rând prin servicii inteligente de logistică, deoarece nu ne oprim doar la proiectele ce au ca principal scop reducerea amprentei de carbon. Logistica inteligentă își are startul din analiza proceselor complexe de aprovizionare și distribuție ale clienților noștri.”

În viziunea lui, lanțurile de aprovizionare și distribuție ale companiei trebuie reevaluate pentru a putea determina care sunt cele mai optime moduri prin care pot fi livrate produsele, nu doar pentru a reduce costul, ci și pentru a reduce emisiile de carbon.

De asemenea, el a declarat că, pentru Gebrüder Weiss, sustenabilitatea este una dintre principalele valori și că independența financiară a companiei este de mare ajutor când vine vorba despre îndeplinirea obiectivelor de sustenabilitate.

„Suntem responsabili pentru protejarea mediului înconjurător. În acest context, soluțiile de economisire a resurselor, conceptele și măsurile alternative, care vin în întâmpinarea nevoilor generațiilor actuale și viitoare, joacă un rol decisiv.

Utilizarea inteligentă a resurselor disponibile constituie o dimensiune esențială a măsurilor noastre ecologice. Suntem conștienți de responsabilitatea pe care o avem în industria transportului și a logisticii, iar implementarea de sisteme și procese de lucru sustenabile este prima dintre acestea. În consecință, dezvoltăm o gândire și cultură organizațională în care sunt ancorate aspectele ecologice și sociale”, ne-a spus Viorel.

Proiectele de mediul la nivel global inițiate de Gebrüder Weiss

Unul dintre cele mai importante proiecte demarate de către Gebrüder Weiss atunci când vine vorba despre protejarea mediului înconjurător este Zero Emissions, un proiect lansat la nivel internațional în noiembrie 2021, care le permite clienților companiei să compenseze emisiile de carbon rezultate în urma transportului produselor prin calcularea amprentei de carbon a fiecărui transport.

Amprenta de carbon este mai apoi transformată în costuri compensatoare, pe care clienții le pot plăti, iar banii ajung către proiecte certificate pentru protejarea climei de pe glob.

„Atent selectate și monitorizate îndeaproape, aceste proiecte fie reduc semnificativ emisiile de CO2, fie le elimină complet. Utilizatorii care își compensează transportul primesc un certificat care documentează sprijinul lor pentru proiectul către care au fost direcționate fondurile”, a explicat Viorel Leca.

Un alt proiect care arată că firma își asumă implicarea în protejarea mediului este cel derulat de Asociația EcoAssist – initiativa Plantăm fapte bune în România -, cu care Gebrüder Weiss aree o colaborare încă din 2020. Astfel, în 2020 și 2021, firma a contribuit la plantarea de puieți.

Clienții și partenerii sunt tot mai interesați de sustenabilitate

Cât despre comportamentul consumatorilor, Viorel a observat o schimbare în acest sens și chiar în comportamentul partenerilor, ambele părți fiind mai interesate de ideea de sustenabilitate.

El a continuat, spunând „aceștia (n. red. consumatorii) au devenit mult mai atenți la produsele prezente la raft pe care le achiziționează (și nu numai), acordă mai multă încredere acelor companii care au îmbrățișat ideea de sustenabilitate și se identifica cu brandurile poziționate ca fiind sustenabile. Și pentru partenerii noștri, sustenabilitatea este un aspect important. Chiar dacă nu ne este solicitat în mod explicit în cadrul negocierilor sau a licitațiilor, observăm că demersurile companiei noastre în această direcție sunt apreciate.”

Ce pași urmează Gebrüder Weiss pentru a deveni o companie mai sustenabilă

Am vrut să aflăm și ce pași face Gebrüder Weiss pentru a deveni o companie mai sustenabilă și cum plănuiește să ajute nu doar mediul înconjurător, ci și sfera socială.

Viorel ne-a spus că firma, atât ca și grup, cât și la nivel local, acționează în trei zone principale, cea economică, cea ecologică și cea socială.

Unii dintre pașii pe care îi face compania de transporturi și logistică pentru a adopta un model de afacere mai sustenabil și mai responsabil sunt: reducerea amprentei de CO2 a hub-urilor Gebrüder Weiss: ”iluminat cu LED, reducerea consumului de electricitate, montarea de panouri solare acolo unde infrastructura permite, utilizarea de echipamente de manipulare de ultimă generație cu funcție de recuperare a energiei. În contractele cu furnizorii de energie electrică suntem atenți la procentul de energie provenită din surse regenerabile”.

Totodată, compania acționează pentru reducerea amprentei de CO2 în transport. ”Utilizăm, la nivel de grup, în stadiu experimental, camioane pe gaz, hidrogen sau electrice. În plus, pe plan local, pe lângă optimizarea curselor, testăm utilizarea de echipamente double deck (dublă podea) care ajută la optimizarea modului de încărcare a mărfurilor în camioane. De asemenea, s-au realizat investiții în închirierea de containere mobile (wab-uri) care optimizează spațiul de încărcare”.

Nu în ultimul rând, compania are un parteneriat activ cu Plantăm Fapte Bune în România, prin care susține financiar demersurile de împădurire a României.

”Susținem comunitățile defavorizate sau vulnerabile și ne implicăm activ în proiecte sociale alături de organizații precum Salvați Copiii sau Ana și Copiii. Investim constant în pregătirea angajaților noștri prin training-uri și cursuri de dezvoltare profesională și personală”, mai spune managerul Gebrüder Weiss România.

Provocările de sustenabilitate pe care le poate întâmpina o companie de logistică

Una dintre cele mai mari provocări atunci când vine vorba despre sustenabilitate pentru o companie de transport și logistică precum Gebrüder Weiss este, potrivit lui Viorel Leca, rezistența la schimbare, alături de infrastructura deficitară și legislația precară.

Un alt lucru important de amintit este că, în vreme ce compania este interesată să investească mai mult în vehicule sustenabile pentru transport, achiziția de camioane electrice, de exemplu, poate fi o provocare.

Pentru compania lui sunt importante și investițiile în proprii angajați, pentru ca aceștia să poată îndeplini misiunea firmei, astfel că Viorel ne-a spus că Gebrüder Weiss alocă bugete pentru programe de training, atât pentru oamenii care lucrează în depozit, cât și pentru cei care lucrează la birou.

Gebrüder Weiss este prezentă în România încă din anul 1994, iar în prezent, firma are o infrastructură națională de hub-uri în orașe importante, precum București, Arad, Sibiu, Cluj, Bacău, Brașov, Constanța și Craiova.

Compania oferă soluții de transport și logistice pentru clienții săi pe cale terestră, aviatică și nautică, asigurând astfel flexibilitatea serviciilor.

În prezent, compania austriacă de transport și logistică operează în majoritatea continentelor de pe glob, în țări precum SUA, China, Germania și România, iar în 2020 și-a extins aria de operare în emisfera sudică, în Australia și Noua Zeelandă.