- 23 Ianuarie 2023
10 tendințe de consum în contextul impactului schimbărilor climatice
Aproximativ 83% dintre respondenți sunt de părere că lumea va fi atins sau chiar va fi depășit pragul de încălzire globală de 1,5°C (peste nivelurile preindustriale) – se consideră că depășirea acestei limite ar putea favoriza apariția unui număr mai mare de evenimente meteorologice extreme și fenomene climatice negative.
În același timp, aproximativ 55% dintre respondenți cred că schimbările climatice vor avea un impact negativ asupra vieții lor și intenționează să inițieze contramăsurile necesare, folosind soluții de conectivitate.
Principalele preocupări ale consumatorilor vizează: costurile de trai, accesul la energie și resurse materiale și nevoia de conectivitate sigură și fiabilă, în vremuri tulburi și condiții meteorologice haotice. Aproximativ 59% dintre respondenți consideră că inovația și tehnologia vor fi esențiale în abordarea provocărilor de zi cu zi cauzate de schimbările climatice în anii 2030.
Peste 15.000 de utilizatori din 30 de orașe din lume, care se numără printre primii care au adoptat soluții de AR, VR și asistenți digitali, au fost rugați să evalueze 120 de idei de servicii digitale din 15 domenii, de la eforturile de adaptare la condițiile climatice din viața de zi cu zi, la modurile de gestionare a fenomenelor meteorologice severe.
Grupând răspunsurile consumatorilor, experții Ericsson ConsumerLab au evidențiat 10 noi tendințe.
”Consumatorii sunt convinși că o conexiune la internet solidă și sigură va fi esențială, inclusiv în ceea ce privește propriile lor eforturi de combatere a schimbărilor climatice și se așteaptă ca fenomenele meteorologice extreme și efectele negative asupra mediului înconjurător să fie tot mai prezente. Consumatorii sunt de părere că soluțiile de conectivitate necesare vor fi implementate la scară globală în cel mai scurt timp”, afirmă Magnus Frodigh, director al Ericsson Research.
Majoritatea respondenților văd efectele schimbărilor climatice și cred că impactul acestora asupra vieții lor va fi mai mare în 2030 decât în prezent. În timp ce situația economică și stilul de viață vor fi principalii factori care vor influența adopția acestor servicii în anii 2030, noile comportamente colective la scară largă pot genera schimbări majore în viața de zi cu zi, afectând modul în care vom lucra și echilibrul dintre viața profesională și cea personală.
De exemplu, eliminarea programului tradițional de lucru de la 09:00 la 17:00 ar putea influența major extinderea trendului Mobilitate fără grabă. Astfel, o societate organizată pe baza fluctuațiilor consumului de energie și nu pe ore, ar putea deveni ceva obișnuit.
Respondenții estimează, totodată, că rolul inteligenței artificiale va crește și va influența și comportamentele consumatorilor, după cum subliniază și trendul Mai puțin înseamnă mai digital, pentru a-i ajuta pe cumpărători să reducă impactul consumului de materiale prin utilizarea alternativelor digitale la produsele fizice.
Sara Thorson, director Concept Development, Ericsson ConsumerLab și coautoare a raportului, vorbește despre un alt trend – Utilizarea inteligentă a apei: „Și utilizarea apei s-ar putea schimba radical, dacă raționalizarea va deveni o metodă mult mai răspândită decât în prezent. Aproximativ 64% dintre primii utilizatori de tehnologie se așteaptă ca până în anii 2030 să existe rații de apă lunare reglementate cu ajutorul soluțiilor digitale pentru toți cetățenii”.
Dr. Michael Björn, director Research Agenda, Ericsson Consumer și IndustryLab, și coordonator al raportului încă de la prima ediție, din 2011, susține că respondenții nu exclud riscul utilizării greșite a soluțiilor menite să reducă impactul schimbărilor climatice.
”Trendul referitor la Trișorii climatici evidențiază o analiză nefericită, dar foarte reală, a respectării oricăror acțiuni climatice specifice. S-ar putea încerca evitarea îndeplinirii obligațiilor de conformitate legate de reglementările privind impactul asupra climei, cum ar fi plata unei facturi sau înregistrarea datelor. În contextul schimbărilor climatice, aproximativ 72% dintre respondenți prevăd utilizarea tehnologiei digitale pentru evitarea restricțiilor de mediu, cu câștig personal pe termen scurt. Acesta este un avertisment important referitor la importanța continuă a atenției acordate fiabilității serviciilor”.
Noile trenduri identificate în raportul Ericsson ConsumerLabMetodologia raportului
Datele raportului se bazează pe activitatea de cercetare pe care Ericsson ConsumerLab o derulează la nivel global, de peste un sfert de secol.
Raportul are la bază și datele dintr-un sondaj online, realizat în luna noiembrie a anului 2022, în rândul primilor utilizatori de soluții de AR, VR și asistenți digitali din 30 de orașe ale lumii: Bangkok, Berlin, Bruxelles, Cairo, Dallas Fort Worth, Delhi, Jakarta, Johannesburg, Kuala Lumpur, Lisabona, Londra, Madrid, Mexico City, Miami, Milano, Munchen, New York, Oslo, Roma, San Francisco, São Paulo, Shanghai, Singapore, Stockholm, Sydney, Taipei, Tokyo, Toronto, Vancouver și Zürich.