Ce vei afla din acest material:
- Care sunt o parte dintre sistemele de siguranță de pe Scenic care te ajută să fii un șofer mai sigur
- Cum contribuie Scenic la viziunea Renault pentru sustenabilitate
- Care este autonomia aproximativă la care te poți aștepta pe acest model electric
În primul rând, designul acestei mașini este unul deosebit, cum este cazul întregii game Renault în momentul de față. Nu am întâlnit pe nimeni căruia să nu îi placă această mașină, majoritatea cunoscuților fiind foarte impresionați de designul ei. Ce-i drept, la început îmi plăcea mai puțin decât Megane E-Tech, pe care l-am condus și eu și despre care poți citi pe larg în acest material. Dar după ce l-am predat, mi-am dat seama că și Scenic E-Tech este foarte bine desenat și poate nu este la fel de impresionant vizual, dar asta pentru că este mai practic.
Ca să rămân la partea de design și materiale, Scenic E-Tech se vrea a fi un cross-over și asta este evident de cum te uiți la el. Are mult plastic închis la culoare pe la praguri, care se îmbină excelent cu caroseria și o avantajează, dar și o gardă la sol mare, deci poți să îl duci pe drumuri de țară.
Promisiunea sustenabilității
Renault și-a schimbat recent strategia de producție și a trecut pe modul „sustenabil”, lucru pe care l-am menționat și în test drive-ul cu Megane E-Tech. De fapt, chiar compania specifică acest lucru, precizând că Scenic „înglobează noua strategie de sustenabilitate a Grupului și cei trei piloni ai săi: mediul, siguranța și incluziunea.”
Exact ca Megane, Scenic este fabricat în UE, mai exact în Franța în cazul de față. Motorul electric este produs tot în Franța, iar până la 24% dintre materialele de la interior provin din surse circulare, deci materiale reciclate. Mai mult, 90% din Scenic este reciclabil, deci ce strategie și obiective mai bune pentru o economie de viitor decât acestea?
Cum am scris și în test drive-ul cu Renault Megane E-Tech, scopul mai mare al producătorului este ca 33% din interiorul vehiculelor sale să fie realizat din materiale reciclate până în 2030, iar până acum, Renault este pe drumul cel bun.
Mașina pare cumva „dolofană”, pentru că are și capota destul de mult înălțată și pentru că este mai lată decât fratele mai mic Megane. Asta o face și mai practică la interior și dacă tot suntem aici, hai să mergem înăuntru. Bine, nu am multe de zis, pentru că Scenic este aproape identic cu Megane E-Tech la interior și asta e bine, deoarece Megane nu doar arată foarte bine, dar este și destul de spațios. Ideea de a folosi un design unitar pentru mai multe produse este o caracteristică a epocii în care trăim, unde fiecare companie vine cu diferite metode pentru a reduce costurile. Totuși, această producție eficientă trebuie făcută fără a afecta calitatea produsului finit, iar francezii au reușit să vină cu un design care să se muleze pe multe modele din gama lor. Aproape același interior îl găsim și pe Rafale, despre care poți citi mai multe aici, dar și pe viitorul Renault 5 electric, de exemplu.
Deci, Scenic e foarte spațios, chiar dacă ești mai înalt sau mai lat în spate, iar scaunele se potrivesc bine pe mai multe tipuri de corp. Am avut doi pasageri în dreapta cât am testat mașina și niciunul nu s-a plâns că ar fi incomodă, ba din contră. În plus, Scenic-ul electric este echipat și cu plafonul panoramic Solar Bay, despre care am scris și în test drive-ul cu Rafale, care nu se deschide și închide ca un plafon obișnuit, ci se face transparent sau opac, totul dintr-un buton amplasat deasupra oglinzii retrovizoare.
În spate, ai spațiu foarte mult, similar cu Rafale, iar portbagajul este semnificativ mai mare decât la Megane E-Tech, de unde și dimensiunile exterioare mai ample la cross-over-ul electric. Deci dacă îți doreai până acum o mașină electrică pentru familie, dar Megane ți se părea prea mic, ai acum opțiunea perfectă.
Scenic E-Tech este mai mare cu niște zeci de centimetri decât Megane-ul electric, deci echipa de design a trebuit să facă în așa fel încât să fie mai ușor să te orientezi de la volan, de unde și geamurile mai mari, mai ales cele de la pasagerii din spate și luneta.
Experiența de condus și sisteme de siguranță
Să pornim la drum, dar înainte, pune-ți centura de siguranță. Da, chiar dacă stai în spate. Pentru a contribui la o mai bună siguranță pentru toată lumea, Renault a implementat pe Scenic E-Tech un sistem prin care vezi pe bord dacă unul dintre pasagerii din mașină nu are centura pusă și va bipăi până când ea este cuplată. Poate părea enervant la început, dar este înspre binele tuturor. Dacă tot am vorbit de cei din spate, pe banchetă pot sta doi sau trei pasageri. Dacă sunt trei, vor avea loc destul, mai ales la cap și picioare, pentru că spațiul este foarte generos, iar dacă sunt doar doi, pot transforma locul din mijloc într-o cotieră foarte mare, care poate ține loc și de cup-holdere sau un suport pentru laptop, pentru că este într-adevăr atât de mare.
E bine să știi pentru confortul tuturor că, indiferent pe care dintre cele trei versiuni o vei alege, evolution, Techno sau Esprit Alpine, Scenic vine cu climă pe două zone, astfel că și pasagerii din spate se vor bucura de ventilație, iar cei din față pot regla temperatura individual, deci șoferul poate avea 23 de grade Celsius, iar pasagerul, 25.
Înapoi în față, vei descoperi că Scenic are scaune dintr-un material textil, dar asta ar putea fi pentru că mașina testată de mine nu este cea finală care va ajunge la clienți, iar scaunele, cu logo-ul Alpine cusut în partea de sus, sunt foarte comode. Nu am avut reglaj electric decât pentru suportul lombar, pentru reglarea spătarului și a scaunului pe lungime și înălțime a trebuit să folosesc reglajele manuale. Ce mi-a plăcut la scaune este că sunt comode, moi și foarte respirabile, pentru că au fost textile, chiar dacă poate nu par la fel de premium ca unele din piele ecologică. Funcția de încălzire în scaune este și ea prezentă, iar volanul, cu piele și alcantara, poate fi și el încălzit.
O funcție foarte utilă pentru sănătate, mai ales dacă mergi mult în oraș, este filtrarea aerului prin sistemul de climatizare, care funcționează foarte bine și aici, ca la Megane.
La drum, Scenic se simte foarte bine, chiar dacă bate mai mult spre SUV decât fratele mai mic. Este o mașină grea, la peste 1.800 de kilograme și are garda la sol mare, dar are anvelope late și un centru de greutate mic, datorită bateriei mari, montată sub podea, deci puțin probabil să te răstorni cu ea. Pe autostradă îi place foarte mult, chiar și la peste 130 km/h stă foarte bine și accelerează în continuare bine, chiar dacă eu nu am mers până la limita electronică de 170 km/h.
Scenic are la bază un motor de 170 de cai putere, față de 130 de cai putere pe Megane, dar cel de top este de 220 de cai putere la ambele. Pentru că Scenic este mai greu, el nu accelerează la fel de repede, însă puțin probabil să simți diferența și chiar și pe acest model, e mai mult decât suficient. Am depășit pe autostradă, pe drum național, am plecat primul de la semafor în oraș când a fost nevoie, totul fără efort complet din partea sistemului.
Chiar dacă este puțin mai mare, se poate merge ușor și în oraș cu Scenic, singura problemă pe care ai putea să o ai este la parcări, unde gabaritul mai mare pe toate părțile te va împiedica să o parchezi între două mașini, câteodată. La 545 de litri, portbagajul îți va fi suficient în mai toate concediile, iar dacă e nevoie de pus niște bagaje în mașină, spațiul generos din spate îți va permite să mai pui o pungă sau o geantă la picioarele pasagerilor.
Eu am numărat nu mai puțin de șase porturi USB-C, două în față, patru în spate și ai și încărcare wireless.
Autonomie, dotări și concluzii
Și ajungem la ce mi-a plăcut mie foarte mult la mașina asta, autonomia. Cu 615 kilometri declarați, nu am avut emoții că o să ajung unde am avut nevoie, dar tot mi-au fost depășite așteptările. În linii mari, după 120 de kilometri de mers cu mașina, 60 pe autostradă și 60 prin oraș și pe naționale, bateria a scăzut de la 100% la 72%, o performanță foarte bună, având în vedere că nu am iertat accelerația și am mers o zi și ceva în traficul Bucureștean. Pentru încărcare, o poți conecta la un încărcător rapid de până la 130kW pentru varianta de 170 CP, respectiv 150kW pentru cea de 220 CP, iar de la 15 la 80%, vei avea de așteptat puțin peste 30 de minute. Consumul meu final a fost de 18.8kWh/100 de kilometri, care a crescut după ce am mers cu ea mai mult în oraș.
Mi-a plăcut foarte mult faptul că în bord mașina îți poate arăta un estimat general de autonomie, care combină cumva mediul urban și pe cel de autostradă, însă îți afișează și autonomia rămasă doar pentru oraș sau autostradă, acestea fiind cu aproximativ 100 de kilometri mai mare, respectiv mai mică.
Ce m-a ajutat să obțin autonomia asta bună a fost sistemul de frânare regenerativă, agresivă, dar nu deranjant. Dacă te obișnuiești cu el, și nu o să îți ia mai mult de o săptămână, vei putea frâna până aproape de 0 fără să atingi frâna și vei încărca și bateria. Tot trebuie să frânezi când mașina ajunge la 12 km/h, dar acest sistem te va face oricum un șofer mai sigur și te va încuraja să fii mai preventiv. Ai și auto-hold, care poate fi dezactivat dintr-un buton de lângă volan.
Ai senzori de parcare inteligenți față-spate, care te avertizează nu doar când te apropii prea mult de un obstacol, dar ei reacționează și dacă învârți de volan prea mult și ai putea lovi ceva. Semnalul sonor e însoțit de afișajul digital de pe ecranul de 10 inch montat vertical. Dacă tot veni vorba, sistemul de ecrane este identic cu cel de pe Megane și Rafale, tot cu Google, tot fluid și extrem de bine făcut. Mi-am pus navigația în bord, între vitezometru și afișajul consumului, care poate fi personalizat să îți afișeze ce ai nevoie.
Printre dotările de bază se numără farurile LED complete, senzorii de parcare spate, camera de mers cu spatele și sistemele de monitorizare ale șoferului, toate acestea contribuind la un condus mai sigur.
Scenic E-Tech pornește de la 39.900 de euro pentru varianta evolution care îți oferă mare parte din ce ai nevoie pentru un vehicul modern, inclusiv motorul de 170 de cai și bateria de 60kWh, care îți oferă 420 de kilometri autonomie. Versiunile Techno și Esprit Alpine, pe care am avut-o și eu, cu 220 CP și baterie de 87kWh, oferă mai multă putere și autonomie 620 de kilometri, iar acestea costă 45.500 sau 47.500 de euro.
Personal, aș merge pe versiunea Techno, pentru că ai autonomia extinsă și ceva mai multă putere, dar și niște dotări în plus, cum ar fi senzorii de parcare față și spate, hayonul electric sau cotiera aceea mare din spate. Tot pe versiunea Techno vei primi scaune cu tapiserie din materiale reciclate, deci un plus pentru cei care vor să fie cât mai sustenabili.
Altfel, Scenic E-Tech este potrivit pentru cei care vor o mașină de familie pe care să se bazeze la drum lung, cu baterii, care să nu îi constrângă din punct de vedere al autonomiei și care să se încarce repede pentru a porni din nou la drum. Are multe funcții de siguranță, putere suficientă și se descurcă bine și în oraș, chiar dacă nu acela este mediul în care se va simți cel mai bine.
Comentezi?