Aflați la Luxemburg, miniștrii Mediului din statele UE au ajuns la o poziție comună în ceea ce privește pachetul de legi menit să amplifice eforturile pentru atingerea obiectivelor climatice, respectiv net zero din 2050, anunță Reuters.

Una dintre cele mai importante realizări ale întâlnirii este faptul că reprezentanții statelor au ajuns la un acord cu privire la încetarea comercializării de noi autoturisme echipate cu motoare cu combustie internă din anul 2035. Țările UE vor negocia în Parlamentul European asupra formei finale a pachetului de legi.

Încă de la mijlocul lunii mai, membrii comitetului de mediu al Parlamentului European s-au pus de acord cu privire la interzicerea vânzării de mașini noi pe benzină sau motorină începând cu 2035 în vederea sprijinirii obiectivelor climatice.

În ceea ce privește stoparea vânzării de mașini echipate cu motoare tradiționale din 2035, Parlamentul European este deja în favoarea acestei decizii, deși țări precum Italia sau Slovacia doreau inițial prelungirea acestui termen până în 2040.

Totuși, toți reprezentanții țărilor membre UE au fost de acord cu un compromis formulat de Germania, care este cea mai mare piață auto la nivel european, potrivit căruia, termenul de 235 rămâne în vigoare, dar autoritățile de Bruxelles ar trebui să evalueze în 2026 dacă vehiculele hibrid sau alimentate de combustibili neutri din punct de vedere al emisiilor de carbon ar putea ajuta la atingerea obiectivelor de mediu.

Un alt punct important al discuțiilor a fost reprezentat de inițierea unui fond social pentru climă, cu o valoare de 59 de miliarde de euro. Fondul este menit să ajute populația UE cu venituri mici, în intervalul 2027-2032, de efectele financiare ale politicii privind combustibili fosili.