Am aflat de la Remus Dănilă, Head of Business Development & IR în cadrul Bursei de Valori București, unul dintre invitații evenimentului CSR Growing Responsible faptul că deși, până în 2023, companiile se vor pregăti intens pentru a face tranziția către modele de operare responsabile și transparență prin conformarea cu noile cerințe de raportare non-financiară - ESG (politici de mediu, sustenabilitate și guvernanță), primele criterii de investiție care țineau cont de ESG vin dinspre anii 60-70.

Poți urmări aici înregistrarea CSR Growing Responsible, eveniment organizat de wall-street.ro și Green Start-Up cu susținerea Mastercard România și Telekom România.

”Pentru mult timp s-a considerat că fondurile de investiții trebuie să aibă doar un obiectiv financiar și că ESG poate fi o alocare greșită a resurselor. În anii 2000 când am vorbit despre investiții responsabile, s-au pus baza filosofiei materialității și s-a justificat că ESG aduce pe termen lung beneficii financiare, aduce profit, aduce îmbunătățiri operaționale. Pe măsură ce baza de investitori se dezvoltă, aduce un acces mai bun la finanțare. A avut loc această migrație de la filantropie la un impact material pozitiv”, ne-a povestit Remus, precizând faptul că firmele de investiții îndeamnă consiliile de administrație ale firmelor să ia măsuri și să-și seteze ținte ambițioase de reducere a emisiilor de gaze.

”Vedem că investitorii consideră că ESG are un impact financiar pe termen lung. Raportarea și implementarea acestor elemente este așteptată să aducă un impact pozitiv pe termen lung”, spune Remus Dănilă.

La rândul său, Zuzanna Kurek, IR & Sustainability Manager One United Properties și fondator Cornerstone Communications, precizează faptul că ESG sunt criterii prin care investitorii și companiile le au în comun.

”Compania trebuie să raporteze în anumite zone și investitorii fac un assessment companiilor pe aceste criterii. În ceea ce privește investiții cu impact social, dacă ne uităm la investitori instituționali, vorbim de anumite politici de investiție”, a declarat Zuzanna.

Reprezentantul BVB, Remus Dănilă, a precizat și faptul că există și un segment al finanțării verzi. ”Green financing, cu tot ce înseamnă green bonds, acum avem și water bonds pe zona de calitate a apei, am avut sustainability bonds, prin care antreprenorul își asumă niște criterii de sustenabilitate care duc la o dobândă mai mică acționarilor”, afirmă Remus.

Potrivit acestuia, pentru ca o companie să emită orice tip de obligațiuni sustenabile trebuie să aibă la bază o înțelegere foarte bună a sustenabilității sale, să aibă ținte realiste și ambițioase și să susțină finanțatorii să susțină cu capital și să obțină un cost mai scăzut față de instrumentele standard.

”Există costuri pentru a fi sustenabil, dar sunt costuri mult mai mari în a nu fi sustenabil. Pe piața de capital se vede mult mai mult că anumite companii care nu sunt la înălțimea stakeholderilor vor fi penalizate pe termen mediu și lung”, a mai spus Remus Dănilă referitor la modul în care poate influența sustenabilitatea evoluția pe piața de capital.

La mijlocul lunii aprilie, BVB a lansat un ghid ESG pentru companiile listate. Dezvoltat cu sprijinul BERD, ghidul oferă îndrumare cu privire la raportarea non-financiară a emitenților pentru a răspunde așteptărilor ESG ale investitorilor.

”Noi la BVB am fost într-o poziție care a pus responsabilitate pe umerii noștri. Știm că ESG a crescut în zona piețelor de capital. ESG-ul are decenii, dar care a devenit în ultimii 5-10 ani crucial pentru mediul de business”, explică Remus Dănilă decizia de a publica un astfel de ghid pentru a ajuta companiile listate, adăugând că anterior echipa BVB a lansat un proiect prin care familiarizează emitenții cu modul în care investitorii evaluează raportările ESG.

Telekom România Mobile: activitatea ESG, un demers cu rezultate pe termen lung

”Ne ducem spre o evaluare bazată pe mai multe date. Din perspectiva piețelor de capital e important să performeze bine la aceste criterii pentru a fi în continuare interesanți pentru investitori și pentru a marketa produsul lor. Vedem mulți investitori care au diferite strategii care includ rezultatele ESG în procesul de alocare a capitalului”, afirmă Remus Dănilă, Head of Business Development & IR în cadrul Bursei de Valori București.

Referitor la ghidul ESG al BVB, reprezentantul bursei declară că, în primul rând echipa s-a concentrat pe explicare, iar acum sunt multe companii care comunică deja primele rapoarte. ”Este clar că ESG-ul s-a răspândit și nu mai e important doar din perspectiva piețelor de capital, ci e important pentru orice participant la mediul de afaceri. Ghidul vine cu un set de pași și recomandări care pot fi aplicabili și de către companiile mici. Pentru IMM-uri nu e ușor și sunt necesare resurse. Sunt elemente care nu par accesibile. Cu o strategie bună și cu niște pași descriși clar în ghid, orice companie mică sau mare poate să-și dezvolte raportarea”, afirmă Remus Dănilă.

Mastercard: obiectivele sustenabile trebuie să fie pe agenda fiecărui angajat

BVB are un rol semnificativ în fluidizarea fluxului de informații ESG între companii și investitori, prin asigurarea transparenței, oferirea de suport, servicii și creșterea conștientizării în rândul clienților și stakeholderilor.

Despre raportarea ESG pe înțelesul tuturor - ce este, etape de implementare, ce au de făcut companiile pentru raportarea non-financiară, puteți afla pe larg din acest material.