În București și Ilfov există peste 1,5 milioane de la aproximativ 2,3 milioane de locuitori, adică la fiecare trei oameni există două mașini. Potrivit datelor Eurostat, media Capitalei este de 640 de autoturisme la mia de locuitori, dintre care doar 1% sunt electrice, iar locurile destinate pietonilor, cum ar fi Calea Victoriei, nu sunt accesibile pe tot parcursul anului.

Ideea principală a unui oraș fără mașini este crearea unui mediu care prioritizează sustenabilitatea transportului public în locul automobilelor individuale și reducerea problemelor de trafic, gălăgie, poluare și lipsa spațiilor publice pe care mașinile le aduc. Scopul este crearea orașelor în medii urbane verzi, curate, care revendică străzile ca spații publice, spune DiscerningCyclism.

Mai jos avem o listă de 5 orașe din lume care au redus sau eliminat utilizarea mașinilor și care au prioritizat pietonii și mediul.

1. Pontevedra, Spania

Pontevedra, un oraș din nord-vestul Spaniei, a suferit din cauza aglomerației înainte de proiectele fostului medic Anxo Fernandez Lorez, devenit primar în 1999.

În 2007 au lansat ”Pietonalizarea Centrului Istoric”, proiect care a constat în mărirea trotuarelor și autorizarea vehiculelor în zona istorică numai dacă aparțineau locatarilor sau dacă aveau ca scop servicii esențiale. În 2009, au introdus ”Zone 30”, unde vehiculelor le era interzis să meargă cu mai mult de 30 km/h pentru a promova condusul sigur și metodele alternative de transport.

Reducerea vehiculelor și îmbunătățirile transportului în comun au dus la reducerea emisiilor de carbon cu peste 70% în 2016.

2. Tokio, Japonia

Tokio e creat pentru a încuraja mersul pe jos, cu zone prietenoase pentru pietoni atât în zone comerciale cât și cele rezidențiale. Orașul a implementat trotuare și treceri de pietoni sigure și accesibile pentru a face mersul prin oraș simplu și eficient și este cel mai pietonal oraș din Asia.

De la magazinele din Ginza la lanțurile de restaurante din Shibuya la numărul generos de parcuri și spații istorice, poți ajunge în orice zonă din Tokio pe jos, sau folosind transportul în comun care este precis, rapid și accesibil până și turiștilor.

3. Lamu, Kenya

Insula Lamu de pe coasta Kenyei este cunoscută pentru lipsa de vehicule motorizate. Din cauza străzilor înguste, mașinile nu sunt practice, ceea ce a dus la absența lor.

Locația geografică a orașului reprezintă un loc important pentru Oceanul Indian și un centru de schimburi de bunuri care unește culturile arabe, indiene și swahili, printre altele.

Localnicii preferă metode tradiționale de transport precum biciclete sau măgari, unul din motivele pentru care este considerat cea mai bine prezervată așezare Swahili din Africa de Est.

4. New York, SUA

New York este cunoscut pentru investițiile în trotuare bine planificate. Orașul a extins spații publice și a mărit parcurile pentru a reduce folosirea mașinilor și extinderea zonelor dedicate pentru pietoni.

57% dintre gospodării nu dețin o mașină și, conform WalkScore, este al doilea cel mai pietonal oraș din SUA după San Francisco.

5. Veneția, Italia

Ultima dar nu cea din urmă, Veneția este unul dintre orașele cunoscute pentru lipsa mașinilor, motivul principal fiind infrastructura și poziția geografică unică. Canalele, care separă orașul în peste 100 de insule, oferă bărcile ca mod principal de transport al bunurilor și al oamenilor.

Nu numai mașinile sunt interzise în oraș, dar și bărcile cu motor deoarece pun în pericol arhitectura canalelor. Restricțiile asupra folosirii lor sunt o metodă de prezervare a Veneției, iar eforturile de menținere a orașului datează încă din secolul 19 până în ziua de azi.