Am aflat detalii despre inițativele de sustenabilitate ale eMAG și despre cum o companie de ecommerce poate să devină verde și să-și atingă obiectivele de sustenabilitate, de la Sarah Joițoiu, Head of Sustainability, eMAG.

Ce vei afla din acest material:

- Acțiunile de sustenabilitate ale eMAG se concentrează pe 3 piloni principali.

- Mediu - reducerea emisiilor de carbon, consumului de energie, carburanți și apă de către o companie sau unui intreg lanț de aprovizionare.

- Dezvoltarea socială - are ca scop un tratament responsabil, etic si durabil al angajatilor, partilor interesate si comunitatii în care o companie își desfașoară activitatea.

- Dezvoltarea economica sustenabilă - atunci când o afacere încearcă sa genereze profit în conformitate cu celălalte două dimensiuni de sustenabilitate.

- Livrarea unui colet la easybox generează, în medie, doar 14 grame de CO2.

- Datorită infrastructurii easybox, amprenta de carbon generată de livrarea comenzilor a fost redusă cu 15,8%.

- În prezent, generarea energiei fotovoltaice on site evită emiterea a aproximativ 291 de tone de CO2 pe an.

- Atingerea neutralității de carbon reprezintă un obiectiv principal asumat prin Planul de Sustenabilitate.

Descoperă pe larg discuția cu Sarah Joițoiu, Head of Sustainability, eMAG mai jos.

Inițiativele sustenabile ale eMAG

MEDIU

eMAG face parte dintr-un ecosistem pe a cărei infrastructură își desfășoară activitatea, de la depozitare la livrare.

  • easybox – livrare last mile sustenabilă

Clienții eMAG au flexibilitatea de a comanda și primi produsele dorite la orice oră din zi și din noapte, în proximitatea casei sau la birou sau pe drum între cele două prin intermediul rețelei easybox, dezvoltate de firma de curierat Sameday.

Însă pe lângă flexibilitate, serviciul de livrare easybox contribuie și la reducerea semnificativă a emisiilor generate în urma livrării last mile. Astfel, dacă o livrare standard prin curier presupune, în medie, o amprentă de carbon de 300 de grame de CO2, în funcție de distanța parcursă de la depozit la adresa clientului, încărcarea mașinii de livrare și numărul de încercări până la predarea coletului, livrarea unui colet la easybox generează, în medie, doar 14 grame de CO2.

Lansat la sfârșitul lui 2018, serviciul easybox numără astăzi peste 2.400 de unități în România și Ungaria și va continua să crească, iar datorită infrastructurii easybox, amprenta de carbon generată de livrarea comenzilor a fost redusă cu 15,8%.

Mai mult decât atât Sameday a implementat lockerul autonom care include panouri fotovoltaice ce permit alimentarea directă cu energie solară și dispune de o baterie internă de capacitate ridicată. Aceasta asigură funcționarea dispozitivului, indiferent de condițiile meteorologice.

  • Flota “Green Delivery”

O parte din comenzile pe care clienții eMAG le plasează sunt livrate cu ajutorul flotei electrice pusă la dispoziție de Sameday. Prin flota Green Delivery, prin intermediul căreia se livrează în București și în județul Ilfov, eMAG a redus emisiile de carbon generate de livrarea last mile cu 6% în 2020, față de anul precedent. Astfel, a evitat emiterea a 142 de tone de CO2e.

  • Economia circulară

eMAG susține de asemenea adoptarea unui comportament responsabil atât prin reducerea cantității de resurse folosite, cât și printr-un model de business care susține economia circulară. De peste zece ani, clienții eMAG pot achiziționa produse resigilate, la un preț mai mic, oferind astfel un ciclu de viață mai mare produselor, în vreme ce cantitatea de deșeuri este diminuată. De asemenea, compania participă anual la programul guvernamental „Rabla pentru electrocasnice” și susține achiziția unor produse eficiente din punct de vedere energetic.

  • Depozite Verzi – hub-ul de la Joița

Cele două centre logistice din Joița, însumând peste 290.000 mp, sunt certificate prin metoda de evaluare BREEAM, care urmărește obținerea unui impact redus asupra mediului și a unor condiții superioare de confort, care include o serie de cerințe față de preocupările actuale la nivel european și mondial: adaptarea la schimbări climatice, reziliență, amprenta de carbon, economia circulară. Pentru centrul logistic DC1, inaugurat în 2021, eMAG a obținut certificarea BREEAM pentru clădiri existente, calificativul “excelent”.

O treime din consumul de energie de la hub-ul logistic din Joița provine din energie solară, iar ponderea va crește odată cu extinderea capacității de panouri fotovoltaice. În prezent, generarea energiei fotovoltaice on site evită emiterea a aproximativ 291 de tone de CO2 pe an.

SOCIAL

  • Campania umanitară „Umanitatea nu are granițe

La scurt timp după izbucnirea conflictului militar din Ucraina, eMAG a deschis platforma pentru donații către clienți, dându-le posibilitatea de a dona direct din cele două platforme. Din fondurile rezultate din donații, Crucea Roșie Română achiziționează necesarul de hrană și produse sanitare pentru populația civilă ucraineană. La finalul lunii martie, adică mai puțin de o lună de la deschiderea platformei pentru donații, clienții eMAG donaseră un milion de lei în cadrul acestei campanii.

De la izbucnirea conflictului militar din Ucraina, eMAG a donat alimente și produse de primă necesitate în valoare de 550.000 de lei, care au fost distribuite către populației civilă din Ucraina cu primul convoi umanitar organizat de Crucea Roșie Română.

De asemenea, alături de Mobexpert, Mastercard și Banca Transilvania, eMAG a donat prin intermediul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență produse în valoare de 1,1 milioane de lei, cuprinzând produse de igienă personală, lenjerii de pat, saltele, pături, lăzi frigorifice, baterii externe sau lanterne pentru refugiații ucraineni aflați pe teritoriul României.

  • Campania umanitară “Donează pentru linia întâi”

La începutul pandemiei, când măștile și materialele sanitare necesare se găseau în cantități insuficiente și la prețuri inaccesibile, eMAG a căutat și identificat stocuri de măști pe care le-a achiziționat și donat către autorități.

Prin intermediul platformei au reușit să direcționeze peste 5 milioane de măști de protecție cu 3 pliuri către medici, polițiști și jandarmi și 350.000 de măști FFP2, cu grad ridicat de protecție către medicii din spitale.

Acestora li s-au adăugat două ventilatoare de înaltă perfomanță care au fost donate către Spitale din Suceava și București sub coordonarea Departamentului pentru Situații de Urgență.

Tot din donații, a fost dotat și Centrul Național de Coordonare și Conducere a Intervenției, „creierul” operațiunilor de intervenție de la începutul crizei medicale generate de COVID-19 cu echipamente de ultimă generație în valoare de peste 500.000 de lei, astfel încât să poată reacționa și mai rapid atunci când viețile umane sunt amenințate.

  • Implicarea angajaților în inițiative de sustenabilitate

În cadrul eMAG, conceptul de sustenabilitate este promovat și în viața cotidiană a angajaților prin intermediul acțiunilor pe care le derulăm.

La mijlocul lunii aprilie eMAG a organizat Ziua Verde, un eveniment dedicat sustenabilității, care a dat angajaților ocazia de a participa la prima acțiune de plantare a companiei, desfășurată pe o suprafață de 10 hectare.

În timp, pădurea care va crește și va forma o centură verde în jurul centrului logistic de la Joița, județul Giurgiu. Evenimentul Ziua Verde by eMAG s-a desfășurat în parteneriat cu Asociația Mai Mult Verde, alături de peste 300 de voluntari ai companiei, care au contribuit la împădurirea a 10 hectare de teren, completând astfel investiția companiei în crearea unuia dintre cele mai sustenabile hub-uri logistice din România.

Plantarea pădurii contribuie la îmbunătățirea biodiversității zonei, a condițiilor de lucru pentru angajații eMAG de la cele două depozite de la Joița, dar și la îmbunătățirea calității aerului din zonă.

Acest demers face parte din Planul de Sustenabilitate al companiei, care are în centrul său atingerea neutralității de carbon în operațiunile proprii și pe lanțul de aprovizionare în următorii 10 ani, luând în calcul cele trei domenii de aplicare: emisii operaționale directe, indirecte și emisii indirecte de-a lungul lanțului de aprovizionare.

De asemenea printr-un parteneriat cu Transylmagica, sunt plantați, în numele angajaților, în această primăvară, peste 4.000 de copaci prin intermediul a trei proiecte diferite: Reintroducerea stejarilor în depresiunea Ciucului, restaurarea pășunilor cu arbori seculari din Transilvania și restaurarea pădurilor doborâte de vânt din Munții Hășmaș și în masivele Retezat-Țarcu.

ECONOMIC

  • Deschide România

“Deschide România” este un program dezvoltat în interiorul platformei eMAG Marketplace pentru a le oferi micilor producători locali, ONG-urilor cu activități de producție, PFA-urilor care realizează produse meșteșugărești (ex. produse textile, haine pentru copii și jucării, produse home & deco, cosmetice etc.) acces rapid la o piață de desfacere națională prin expunerea și vânzarea acestora.

Partenerii din cadrul programului au acces la expertiza eMAG și la întreaga infrastructură digitală a platformei Marketplace la un cost mult mai redus. Toate produsele înscrise în program sunt semnalizate pe site și în aplicația mobilă eMAG cu logo-ul “Deschide România”.

Numărul comercianților înscriși în programul “Deschide România” a ajuns la 2.600, iar aceștia listează 1,2 milioane de produse românești pe platformă.

”Nu vom reuși singuri să avem un viitor sustenabil”

Până acum ne-am uitat la impactul operațiunilor noastre directe, dar într-o etapă următoare ne vom uita pe întreg lanțul valoric, de la funizori la selleri și până la clienți, astfel încât să implicăm întreg ecosistemul în vederea gestionării și reducerii emisiilor de carbon indirecte. Suntem conștienți că nu putem reuși singuri să avem un viitor sustenabil, fără a implica toți stakeholderii nicio companie nu va putea produce o schimbare în bine.

Neutralitatea de carbon, obiectiv principal al eMAG

Pe termen mediu și lung, ne propunem să investim în cele mai avansate tehnologii, pentru a reduce impactul asupra mediului, a susține dezvoltarea durabilă în regiunile în care ne desfășurăm activitatea și, nu în ultimul rând, a fi un punct de referință pentru mediul de afaceri și consumatori în același timp.

A deveni o afacere sustenabilă este responsabilitatea pe care o avem față de planetă, generațiile viitoare și față de noi înșine.

Atingerea neutralității de carbon reprezintă un obiectiv principal pe care ni l-am asumat prin Planul de Sustenabilitate. Este un obiectiv ambițios și necesar în același timp.

Planul de Sustenabilitate prevede un set de măsuri pentru reducerea amprentei de carbon și aduce valoare adăugată pentru un viitor sustenabil al afacerii noastre, iar serviciul Green Delivery, depozite sustenabile, infrastructura easybox și promovarea produselor și serviciilor circulare sunt doar cateva exemple.