Boon este o platformă tip marketplace, similară cu Vinted sau OLX, care are două diferențe majore: e destinată doar colegilor dintr-o companie. Adică este pentru colegi, întregi colegi, iar banii obținuți dintr-o tranzacție merg către o organizație caritabilă aleasă de vânzător.
Practic dacă eu am o pereche de căști de care nu mai am nevoie, dar un coleg ar fi interesat de ele, i le pot vinde. Sau poate am tot felul de obiecte pe care altfel le-aș arunca. Colegii mei ar putea fi interesați de ele, să intre pe Boon, să le descopere și să aleagă ca banii să nu vină spre mine, ci spre un ONG care le place, înscris pe platformă.
Așa a descris fondatorul Ștefan Szakal platforma Boon într-un interviu exclusiv cu Green Start-Up. O platformă care este despre sustenabilitate, despre prelungirea vieții obiectelor și despre impactul social pe care îl ai în comunitatea ta.
De la problema cu donațiile la platforma Boon
”Ideea a venit de la problema mea cu a dona un obiect, și mi-am dat seama că cea mai mare problema în contextul ăsta este că ceea ce aș avea eu de donat nu e neapărat ce are nevoie o organizație. Atunci practic îi pun pe ei în situația de a prelua responsabilitatea de a transforma în bani obiectul. Organizațiile au deja destule probleme, mai ales cele locale și am zis că merită să ajutăm.”
Ștefan spune că este o nevoie de responsabilizare și sustenabilitate în cadrul companiilor, că este un comportament necesar pe care nu-l avem încă în România, dar pe care l-a observat în afară, motiv pentru care speră ca Boon să se poată extinde internațional.
Totul a fost bootstrapped (n.r. - bootstrapping se referă la antreprenorii care decid să finanțeze cu propriile economii sau bani de la familie/prieteni), ne spune fondatorul, cu o investiție de 80.000 de euro, sumă pe care plănuiește să o dubleze înainte de a ajunge la prima rundă de finanțare. Fiind încă în early stage, abia trecuți de etapa proof of concept (n.r. - un produs sau o afacere care nu a fost finalizat în totalitate - metodă utilizată pentru a determina aplicabilitatea și fezabilitatea unui proiect, cât și mărirea credibilității), Ștefan spune că mai au de lucru la produs, dar ideea le-a fost validată și conversațiile sunt în desfășurare.
”Am mai avut discuții cu SeedBlink, chiar dacă e prematur, dar mulți dintre cei care investesc pe astfel de platforme sunt oameni care lucrează în companii/corporații și ar putea să devină ambasadori. Partenerul nostru ideal ar avea peste 1000 de angajați, deci pe viitor astfel de platforme ar putea să fie o potrivire bună, dar mai avem de dezvoltat până ajungem acolo.”
În prezent, Boon colaborează cu aproximativ 60 de companii pentru implementarea platformei în cadrul acestora. Obiectivul lor este să ajungă la un milion de angajați-utilizatori.
Cum treci peste eșecul unei afaceri închise
În trecut, Ștefan Szakal a mai avut o afacere, Homefresh, care s-a închis în 2019. Homefresh a fost un start-up care livra o cutie cu ingrediente și rețeta pe care trebuia să o urmezi pentru a prepara mâncare, și care a apărut înainte de vreme pe piață, după spusele fondatorului.
”În antreprenoriat, cele mai bune lecții le înveți din eșecuri, dar cu Homefresh a fost interesant fiindcă acolo a fost un produs în sine bun, validat pe piețele externe, dar a lipsit comportamentul pe piața actuală, în România. În Timișoara, spre exemplu, aveam un public activ și care ne-a ascultat. Am putut forma un dialog, și acolo aveam clienți care foloseau săptămânal sau o dată la două săptămâni serviciile noastre. Pe noi ne-a omorât că ne-am extins la Cluj prea repede, și fiind în Horeca…cu lecția asta am rămas.”
În cazul Boon, mai precizează el, se încearcă legătura cu comportamente deja existente și introducerea unor lucruri noi, dar care sunt similare. Modificările prea bruște de comportament necesită educație și fonduri pe care Ștefan spune că nu le are la dispozitie momentan.
Impactul social în comunitățile care folosesc Boon
”Chestia cu Boon este că avem misiunea de a ajuta persoanele sau companiile caritabile să fie o forță de bine pentru comunitățile lor. Nu este subiectiv, ci măsurabil, și vrem să dezvoltăm platforma pentru mai mult decât un simplu marketplace. Ne putem extinde și pentru licitații sau oferirea altor servicii între colegi. Când vedem că într-adevăr există o susținere reală în comunități și că nu este doar un factor de PR, ci că devine o activitate de zi cu zi, atunci o să considerăm că am reușit. ”
Când i-am cerut un sfat pentru alți antreprenori, Ștefan a subliniat că, chiar dacă ”doing things for good” pare trendy, sunt prea puține companii sau startup-uri care chiar fac ceva sustenabil.
”Să gândească afacerile pentru a deveni sustenabile. Nu e nevoie de soluții temporare, ci de unele care să aibă sens în timp. În rest, e mult loc pentru toată lumea și dacă vrei să faci bine, toată lumea te ajută. Vine cu o responsabilitate în plus, dar e foarte fain domeniul. Eu venind din tech, am dat de oameni foarte frumoși, care te fac să te întrebi ce ai făcut cu viața ta pana acum. E humbling.”
Comentezi?